Annons:
Etikettstjärnor
Läst 14416 ggr
Crest
1/29/11, 10:35 PM

Hur mäter man hur långt bort stjärnor är?

Ja, som rubriken säger, hur gör man för att mäta hur långt borta stjärnor är och hur stora de är?

Tillägger också att jag är ny här på astronomi iFokus, så kommer nog komma med ganska många dumma nybörjarfrågor, kanske startar en egen tråd sen.. 
Men jag heter Elin iallafall och jag är tretton år och har alltid tyckt det har varit spännande med stjärnor och rymden och vill gärna lära mej mer :)

Annons:
medde
1/29/11, 11:46 PM
#1

Hej Crest!

Hjärtligt välkommen astronomi!

Jag vet inte hur mycket engelska du kan, men den här länken förklarar på ett bra sätt, men tyvärr ej på svenska.  Länk.

Prova och sök på Google : star distance Så finner du en massa bra länkar, det finns en hel del på nätet att läsa om detta.

Du kan tiita på dopplerförskjutningen på emmisionslinjer från  en stjärnan. På grund av  universums expansion är allting på väg bort från allt annat. Så ju längre bort  det är desto högre hastighet bortåt, och då det ger olika dopplerförskjutning på olika avstånd.

Men mitt råd är att ge dig väg ut på nätet.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mark
1/30/11, 12:10 PM
#2

Jättekul fråga! Välkommen hit och välkommen med fler frågor!

Det finns lite olika metoder att mäta, beroende på hur långt bort det gäller. Avstånd till de närmaste stjärnorna, alla inom Vintergatan, och även de närmaste galaxerna som Andromeda, där använder man parallaxmetoden. Då mäter man i vilken riktning stjärnan syns när jorden är på olika sidor om solen (t ex på sommaren och på vintern). Med hjälp av vanlig geometri (som du kanske läst i matten?) kan man sedan beräkna avståndet. Fungerar ut till ung 400 ljusår.

Längre bort kan man mäta ljusstyrkan hos vissa speciella stjärnor som har en känd absolut ljusstyrka (magnitud), t ex cepheider, supernovor och några till. Om man då mäter den relativa ljusstyrkan (som stjärnan ser ut att ha) och jämför den med den verkliga styrkan, så kan man beräkna avståndet. Cepheiderna pulserar (blinkar), och hur snabbt de blinkar är ett mått på ljusstyrkan.

Ännu längre bort använder man Hubbles lag för att beräkna avståndet ur den observerade rödförskjutningen. Ju större förskjutning, desto längre bort. Här kan man mäta många miljarder ljuår bort. Jag tror det finns en tråd om rödförskjutning - ska försöka hitta den. Annars försöker jag förklara bättre!

Det finns fler metoder, men dessa är de viktigaste.

Crest
1/30/11, 2:10 PM
#3

Tack, ska kolla på den engelska länken senare :)

Tror jag förstod i allafall den första och andra metoden, ska se om jag hittar tråden om rödförskjutning sen.

Mark
1/30/11, 3:52 PM
#4

Jag har puffat upp två trådar som handlar om detta. Kolla på

Edvin Hubble
Avstånd till andra galaxer

Upp till toppen
Annons: