Annons:
Etikettstjärnor
Läst 2932 ggr
Reby28
12/30/10, 9:07 PM

Stjärnor/storlekar osv

Hej!

Jag är en liten rookie i Astronomin men sedan ett år tillbaka har jag varit helt säker på att det är det jag vill jobba med i framtiden, just nu går jag andra året på gymnasiet. :)

Det är en sak jag undrar, hur fungerar det här med betäckningarna för stjärnors storlekar? Jag läste för inte så längesedan om Sirius och då stod det att Sirius A är storlek A1V och Sirius B är storlek DA2.. försökte söka reda på en förklaring hur man vet vad som är vad, hittade en bild/karta men förstod inte riktigt.

Så jag tänkte fråga om någon av er som har lite mer erfarenhet av detta systemet om du/ni kan förklara? :)

Gott nytt år!!

//Reby

Annons:
Farwuq
12/31/10, 7:04 AM
#1

Det är lite komplicerat, detta med de olika klasserna.

Man bör börja med att förstå Hertzsprung-Russell-diagramet, det är grunden. Själv kan jag det inte särskilt bra, men lite kan jag tyda.
Jag kan åtminstone säga att det inledande "D" i DA2 betyder att det är en dvärgstjärna och att "A" betyder att den är "vit". Motsvarande så skulle "DM" visa på en röd dvärgstjärna..
När det gäller Sirius A så borde det vara som så att "A1V" betyder en A-stjärna i Huvudserien (V). Siffran visar var någonstans inom A-serien de befinner sig, det finns klasserna A0-A9. (det samma gäller för alla färgerna O-M (och en del andra underkategorier))

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Mark
12/31/10, 11:37 AM
#2

Kolla även denna länk till förklaring av Spektraltyp

Sirius A och Sirius B är två olika stjärnor, men det visste du nog!

Farwuq
12/31/10, 12:02 PM
#3

Ja, det är inte helt enkelt. När jag var ung så sade man att det fanns följande klasser: W, O, B, A, F, G, K, M, R, N och S.
Numera talar man om klasserna: O, B, A, F, G, K, M, och de infraröda L och T, där de bruna dvägarna ingår. En brun dväg bör då heta något i stil med "DT2".

De gamla klasserna R, N och S förefaller nu ingå i klass L, (det finns säkert någon som kan rätta mig om jag har fel). På min tid fanns det en ramsa som man lärde sig för att komma ihåg klasserna och deras inbördes ordning.

Wow! Oh, Be A Fine (Girl/Guy), Kiss Me Right Now Sweetie.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

medde
12/31/10, 1:48 PM
#4

Vilka toppen tips du fått.

Lycka till

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Reby28
1/27/11, 2:39 PM
#5

Åh, tack så mycket :D har lärt mig jättemycket nu!

medde
1/27/11, 9:23 PM
#6

#5 Det låter toppen.

All lycka till med pluggandet, och framför allt lycka till med dina planer om jobbet i framtiden.

Mvh

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Reby28
1/29/11, 11:40 PM
#7

Betyder "V" att den är main sequence? För det står också något om Colour B-V längst ner på diagrammet

Farwuq
1/30/11, 1:02 PM
#8

#7

Ja "V" (d.v.s. rommersk "5:a") betyder att det är Huvudserien.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Reby28
2/4/11, 1:12 PM
#9

#8

Okej. När jag kollar på Betelguese, M1-2Ia-Iab, så antar jag att den skall vara någonstans uppe i högra hörnet på diagrammet. Men vad står siffrorna 1 och 2 i det här fallet för?

Farwuq
2/4/11, 2:14 PM
#10

Få se…

M står för typen.

De "arabiska" siffrorna 0 - 9 står för var inom M klassen stjärnan finns. T.ex. Efter G7 kommer G8, G9, K0, K1, K2 osv. När M går mot slutet så övergår man till L och T.

De rommerska siffrorna står för storleksklassen. Ia och Ib är superjättar. II är starka jättar och III vanliga jättar. VI är en grupp mellan jättar och vanliga (V) huvudserie stjärnor. Dvärgar kallas ofta för VI. Sedan tillkommer 0 (ok, jag vet att det inte finns någon rommers "0").  De kallas för hyperjättar och ligger ovanför superjättarna.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Reby28
2/5/11, 1:14 AM
#11

#10

Tack för en jättebra förklaring :) I'm starting to get it now!

Farwuq
2/5/11, 8:52 AM
#12

Egentligen är det något mera komplicerat, men vi får nog vara nöjda där t.s.v.

Flört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Reby28
2/19/11, 5:29 PM
#13

Tids nog lär jag mig nog de komplicerade bitarna också! :)

Annons:
medde
2/21/11, 8:54 PM
#14

#13 Men visst kommer du att göra det.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: