Annons:
Etikettersolsystemetplaneterna
Läst 2638 ggr
Mark
2010-12-28 15:37

Solförmörkelse

Den 4 januari är det dax för en stor begivenhet, då är det nämligen solförmörkelseCool

Den är visserligen inte total, men sevärd ändå  med ca 85% förmörkelse. Man kan se den i nästan hela Sverige, möjligen lite svårt längst i norr. Solen är redan delvis förmörkad när den går upp, så det gäller att vara med från början. Som störst är förmörkelsen i sydligaste Sverige omkr kl 9.30, och i Stockholmstrakten ca 9.40. Den tar slut i Skåne ca 10.55, i Stockholm ca 11.05. Det är den undre delen av solen som ej blir förmörkad, ser ut som en stor och skarpt lysande liggande månskära (eller kan man säga solskära Obestämd).

Men kom ihåg att ALDRIG titta direkt mot Solen, det är mycket farligt för ögonen. Man kan t o m bli blind! Titta genom speciella glasögon avsedda för detta ändamål om du kan få tag på sådana. Själv har jag ett par sparade sen förmörkelsen 1954!! En annan lösning kan vara att använda en vanlig kikare som projektor. Rikta kikaren mot solen och håll ett pappersark bakom okularet. Då får man en fin bild av den förmörkade solen på pappret. Men titta alltså aldrig genom kikaren!! Kan kräva lite övning innan man hittat rätt inställning, så passa på i god tid innan den 4 januari.

Några länkar:

LTH

Framtidsmuseet

Annons:
[GunillaR]
2010-12-28 17:39
#1

Hoppas det blir molnfritt!

Jag brukar använda gamla fotonegativ, sådana som är kasserade. Om man lägger ihop några stycken så får man ett jättefint filter och kan tryggt titta på solen.

Mark
2010-12-28 17:52
#2

Mmmm… välexponerade och riktigt svarta i så fall…

Men som sagt, var försiktiga!

Farwuq
2010-12-28 18:51
#3

Förr kunde man använda CD-skivor, de som hade guldbeläggning och var gröna vid genomsikt, man stackade dem bara, två - tre sådana var perfekt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[GunillaR]
2010-12-28 19:00
#4

Det låter ju som en bra idé. Man har ju inte så gott om fotonegativ nu i den digitala fotovärlden :-)

Mark
2010-12-29 16:39
#5

Jag har kollat runt lite, och jag ser att "experterna" avråder från att använda fotonegativ - det kan vara farligt. Hur det är med CD-skivor vet jag inte. Men återigen - var försiktiga!

[GunillaR]
2010-12-29 17:33
#6

Man måste lägga negativen över varandra så att man får en blockering av det starka ljuset. Man måste också vara noga med att  blunda tills negativen täcker ögonen.

Jag ska dock kolla med en gammal CD och se om det fungerar. Det blir ju större täckyta.

Annons:
medde
2010-12-31 13:51
#7

Nu håller jag alla tummar och tår att det blir klart och inte mulet..

Det med Cd har jag hört inte ska vara bra, men vet inte.

Toppen med varningarna du lade in Mark, tyvärr så glöms det lätt, i stundens härliga blick.

Men nu håller vi tummarna att vi alla får den vackra klara fina himmel vill behöver,

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Farwuq
2010-12-31 16:17
#8

Man måste hitta de gamla CD-skivorna som är delvis genomskinliga, de fanns på 90-talet. (gröna på undersidan)

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

medde
2010-12-31 20:10
#9

#6 Då blir det att leta!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Farwuq
2011-01-03 15:23
#10

Snart dags, jag hittade några gamla CD-skivor, kanske funkar de.

Man kan också använda floppyskivor eller 3,5" disketter som solfilter.

Cool

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

medde
2011-01-03 20:35
#11

Morgon var det ja! Inte nu att missa eller glömma. Tur tråden upp återigen

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mark
2011-01-04 11:51
#12

Ingen lycka här - snöfall Rynkar på näsan

[GunillaR]
2011-01-04 13:06
#13

Tjockt molntäcke - jättetjockt!

Det blev väldigt mörkt men det kan ju också bero på molnen, svårt att säga.

Annons:
Farwuq
2011-01-04 13:28
#14

Ett tjockt grått täcke täcker lärdomsstaden i djupa södern.

Rynkar på näsanGråter

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

sissie
2011-01-04 19:02
#15

Jobbade inomhus!!! Så jag fick inte en chans att se något, fastän solen lös ute just då.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
2011-01-04 19:06
#16

Halvdant, men nu ska det under kvällen lägga sin bilder och se hur det blev.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: