Annons:
Etikettersolsystemetplaneterna
Läst 779 ggr
Mark
3/1/10, 8:21 PM

Titta på Saturnus

Nu ska det äntligen bli klart väder framöver (f*n tro't), då kan det kanske passa att gå ut och titta på Saturnus.

Den går upp i öster strax efter skymningen och syns i söder ganska högt vid midnatt. Den är ganska ljusstark. Finns i stjärnbilden Jungfrun - kolla en stjärnkarta om du är osäker. Den syns i princip hela nätterna, även i april.

Den 22 mars står den i opposition till (mitt emot) solen, och syns väldigt bra. För att urskilja ringarna bör man nog ha ett litet teleskop, kanske med 50 ggr förstoring.

Annons:
StefanW
3/1/10, 11:53 PM
#1

Tackar för tipset, då har man lite mer att spana på under natten när man jobbar!

Stefan - Modellbyggare

sissie
3/2/10, 9:20 PM
#2

Då får man leta stjärnkarta, plocka fram grabbens teleskop (han fick ett för ett par år sedan - en simpel variant som vi inte lycket se något i än så länge) och hoppas på en klar kväll.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Rosenvial
3/5/10, 12:40 AM
#3

Nu har jag vart ut och försökt se nåt,men icke..det finns ioförsig något som lyser där,men jag är väldigt osäker ..vilket håll ska jag titta åt

sissie
3/5/10, 9:24 AM
#4

Det var någon här på sajten som hittade en stjärnkarta på nätet där man kan se var alla planeter befinner sig just nu. Kan bara inte hitta den, men jag vet att det finns en länk till den här på sajten.

"Den går upp i öster strax efter skymningen och syns i söder ganska högt vid midnatt. Den är ganska ljusstark. Finns i stjärnbilden Jungfrun" skriver mark i trådens början.Glad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

StefanW
3/5/10, 9:31 AM
#5

Se även: How to track the moon's path or position across the sky in real time

Sedan kan man ladda ner: Stellarium som ger 3D bilder

Stefan - Modellbyggare

Rosenvial
3/5/10, 10:36 AM
#6

Tack

Glad

Annons:
medde
3/5/10, 2:04 PM
#7

Toppen, nu har man något att se fram imot.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

bluemary
3/6/10, 11:09 AM
#8

Även jag vill skicka mitt tack ! Ännu mera till min pärm där jag
samlar allt intressant som skrivs här !Glad

medde
3/7/10, 11:19 AM
#9

Så smart att samla i en pärm, då blir det även lättare att komma ihåg då det händer något. Jag för den delen måste ropa på att Mark ska påminna mig..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: