Annons:
Etikettersolsystemetplaneterna
Läst 1048 ggr
Mark
10/15/08, 1:22 AM

Lagrangepunkterna

Det bidde ingen artikel, men väl en ny tråd för dom som är intresserade. Det nya rymdteleskopet James Webb som medde tar upp i en annan tråd ska placeras i en L-punkt, därför tyckte jag det var lämpligt med lite info om dessa.
Kolla här en Bild först.
Lagrangepunkterna är jämviktslägen för kroppar med liten massa i förhållande till två stora himlakroppar. Det mest kända exemplet är väl de s k Trojanerna, som är två grupper av asteroider som ligger i L-punkterna för systemet Solen-Jupiter. Sett från Solen ligger asteroidflockarna 60° före och 60° efter Jupiter, i samma bana runt solen som planeten.
Det finns sammanlagt 5 st Lagrangepunkter, men det är bara L4 och L5 som är stabila, se bild.

I systemet med Saturnus och dess måne Tethys har man nyss upptäckt två mindre månar eller asteroider i Lagrangepunkterna L4 och L5. De kallas Telesto och Calypso.

Mars har också sina Trojaner, och så sent som för några år sedan hittade man även "jordtrojaner"!!!

Länk1

Länk2 

Länk3

Annons:
medde
10/15/08, 1:45 PM
#1

Detta var mycket intressant att läsa, ska nu strax sätta mig ner och gå igenom detta ordentligt, med länkar och allt. Tack Mark!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
10/15/08, 2:09 PM
#2

Oj, här blir det en massa nytt och intressant att ta in Glad Ska gå igenom detta i lugn och ro. Tack så mycket.

Mark
10/15/08, 3:22 PM
#3

Inom SF-världen har det ofta fantiserats över om det finns en "Terra Nova" - en jordisk systerplanet - i Lagrangepunkten på motsatta sidan av solen från jorden räknat (L3). Men det kan vi avfärda, eftersom den punkten alltså inte är stabil. En himlakropp där skulle snart stötas ur sin bana.

[Henke29]
10/15/08, 7:02 PM
#4

De här verkar mycke intresant..
De blir till att sätta sig ner i lungn oh ro sen me en kopp kaffe..

Henke

medde
10/15/08, 9:08 PM
#5

Detta är ju hur intressant som helst. Nu måste jag läsa mera.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mark
2/2/10, 4:13 PM
#6

Puffar upp denna eftersom den har viss anknytning till tråden om planetX

Annons:
medde
2/2/10, 7:51 PM
#7

Härligt Mark.  Kul att återse denna och friska upp minnet lite.

Sedan blir det extra intresannat. Då det är på tal igen..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mark
11/7/10, 11:43 PM
#8

Puff

Farwuq
11/8/10, 10:17 AM
#9

#3

Nä det är ingen stabil punkt.

En planet i L3 skulle dessutom (om den vore stabil) svaja så mycket att den kom utanför solskivan ibland, förutom det att den skulle påverka grannplaneternas banor med sin gravitation.

Till yttermera visso, så har vi inte observerat en L3 konstellation för någon annan planet.

(L4 och L5 finns, men någon L1, L2 eller L3 har jag inte hört talas om)

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[GunillaR]
11/8/10, 1:50 PM
#10

Mycket intressant.

* Försöker att förstå och kliar mig i huvudet.*

Det tar lite tid för mig som inte är matematisk lagd utan som behöver en bild för att förstå, men jag tror jag förstår principen.

Farwuq
11/8/10, 2:41 PM
#11

Kolla gärna de tre länkarna under inlaga #0.

Glad

De berättar en hel del.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Mark
10/15/13, 7:39 PM
#12

Puffar den här tråden eftersom den verkar aktuell

Upp till toppen
Annons: