08. Rymdfart & rymdfarare

Första kvinnan i rymden.

2008-11-05 12:01 #0 av: medde

Den första kvinnan i rymden var från Sovjetunionen och hette Valentina Teresjkova Hon var född 1937.Hon gjorde 48 varv kring jorden i en rymdfarkosten Vostok 6.

Detta gjordes 1963 mellan den 16/19 juni.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥ 



Anmäl
2008-11-05 13:50 #1 av: nera

Tuff modig rysk kvinna i astronomisk förpackning...Flört

Anmäl
2008-11-05 14:24 #2 av: medde

Mycket imponerad av denna kvinna.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥ 



Anmäl
2008-11-05 15:45 #3 av: StefanW

Att hon var ryska är inte förvånande!

Stefan - Modellbyggare

 

Anmäl
2008-11-05 16:33 #4 av: Gittan

Tänk att göra en sådan sak. Hon kanske inte hade något val på den tiden.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Anmäl
2008-11-05 18:01 #5 av: EvaG

Jag tycker det räcker att vara uppe i en jumbojet. Det är alldeles lagom.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Anmäl
2008-11-06 22:00 #6 av: Knirken1

Vet Ni om att Valentina T. och ryske chefskonstruktören Korolev (uttalas Karaljof) som var CCCP:s (läses SSSR.s) snille bakom deras raketer ej var riktigt bästa polare! Hon fick visst lite "hispan" där uppe några stunder då hon skulle göra vissa arbetsuppgifter, så Korolev pratade med & lugnade ner henne om & om igen. Man kan dock förstå henne i den speciella situationen, om man tänker efter lite. Hon var en ganska vanlig tjej plockad från vetefältet i princip (eller rättare sagt precis så!). Hon valdes bla på politiska grunder från "de de på fälten arbetande kvinnorna" och visst är tanken fin, på någe vis. Kontentan av detta urvalssätt visade sig kanske inte vara helt "världsbäst" då hon till stor del tackade ja för att vara snäll, rejäl, & ej verka mesig. Nu fixade hon "äventyret", men Korolev var inte helt nöjd, då hon blivit smått hysterisk ibland där uppe och ej fått till alla "jobb" som planerat. Man förstår henne ändå och "All Heder till Henne" som överhuvudtaget satte sig i en sådan "plåtburk" i ovanänden på en dylik halvtestad "fotogendriven jätteblåslampa", & for med upp i "orbit". Något som "gänget" uppe på Esrange/"Kirunakrokarna" ännu ej klarat av. Där far ännu idag raketerna rakt upp "en bit" och ner igen utan orbit (omloppsbana runt jorden)-ambitioner. Det fixade hon & övriga raketgänget i Baikonur redan då, 1963. Inte så illa minsann.

(För övrigt:)        

I det gamla CCCP fick det ju vanligen inte existera några personliga (tänker nu på "Chefskonstruktören" Korolev, som tvingades vara anonym)", hjärn- talanger (den där då rådande "politiska ideologins" urgrundbult) utan det var i princip "partiet & folket" som fick upp sputniken, Laika, Bielka & Strielka, Gagarin, Valentina & hela bunten. Lyckades någon få till flest höbalar av alla en säsong i någon kolchos, så hamnade den personens porträtt dock högst upp på någon ladugårdsvägg där. Tja! Bra de, men om det sedan stämde tvistades det om vanligen (Siffrorna var ofta mest siffror!).

Det gick nu så trögt att hålla på "principerna" att "man" fick lov att skicka efter Korolev där uppe i Sibirien dit han förvisats i då 10 år pga ointresse/ej sammarbetsvillig med de "makthavande". Man arrangerade en saboterad parkprydnad & sade att det var Korolev som pajat "mojängen", och hämtade sedan honom för vidare transport upp till "arbetslägret". Där fick man som sagt, sedan hämta hem karln igen då allt raketkonstuerande gick "i stå" utan honom. Måste ha varit drygt att dels förneka talangers existens men ändå få lov & kånka iväg och hämta hem en d:o. Måste ha känts negativt i den "då rådande ideologiska" övertygelsen.   /Kn1  

Anmäl
2008-11-06 22:21 #7 av: Knirken1

Jo"! Just det ja! Han, Chefskonstruktören Korolev sade visst efter Valentinas landning från "första kvinnan i rymden grejen", ungefär citat "Rymden är då inget för fruntimmer" fast på ryska förståss, då hon som jag skrev i #6 ej gjorde allt hon ombetts göra av pysslet där uppe i rymden. (se inlägg #&).

Nu var det här 1963 också & kvinnor sågs fortfarande på med viss skepsis när det gällde mycket med teknik & att köra maskiner osv.

Idag vet vi bättre förhoppningsvis efter alla exempel på motsattsen (rally, tung industri/teknik-genialiska tjejer osv). Korolev kunde nog vara lite "tungsint/mellankolisk" emellanåt också. /Kn1 

 

Anmäl
2008-11-06 23:53 #8 av: StefanW

ww2famele-sq.jpg

När det gäller Ryska kvinnor så tänker jag på den dokumentär som Gunilla Bresky på SR har gjort om Nattens häxor. Den handlade om Ryska 588:e Natt Bomb Regimente som bestod enbart av kvinnor. De startade runt juni 1942 och utförde mer än 23000 nattliga uppdrag i sina Polikapov Po-2 som var gjorda av trä och tyg och släppte mer än 3000 ton bomber över Tyskarna. Fallskärmen lämnade de hemma, för utan den kunde de få med sig fler bomber!

captain-maria-smirnova-of-the-night-witches.jpg

Stefan - Modellbyggare

 

Anmäl
2008-11-07 22:16 #9 av: nera

# 8 Härliga tuffa  kvinns Flört

Anmäl
2008-11-07 22:24 #10 av: medde

Mycket tuffa!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥ 



Anmäl
2008-11-08 10:50 #11 av: Ressu

Instämmer totalt!

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

 

Anmäl
2008-11-08 12:39 #12 av: medde

Kul att träffa dig här Ressu!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥ 



Anmäl
2008-11-08 17:35 #13 av: nera

Ja hej Reesu säger jag med!

Anmäl
2008-11-08 21:24 #14 av: medde

Skrattande

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥ 



Anmäl
2008-11-09 00:42 #15 av: Knirken1

- Att "Kvinnor kan" behöver nog ingen fundera på. De tjejerna i 588.e skvadronen var ju makalöst våghalsiga, modiga & duktiga. Tyskarna hade ju förståss sin Hanna Retisch (rätt stavat eller?) som fö blev den förste i världen att flyga helikopter innomhus!! bland en massa publik under sig dessutom, & inga problem alls med det!!!!

- När tyskarna under "2:a v.kriget" utvecklade den ganska välkända V1-"kryssnings"missilen, så ville den bara ramla ner först. En hop i testpiloter (killar) som försökte styra dessa mojänger liggande i buken på dem (V1:or) slog ihjäl sig under utvecklingsarbetet (följde helt enkelt med V1:orna ner i backen i försöken att designa dem till egen "självstabilitet"). Då tog Hanna över (eller tvingades "vänligt" men bestämt/"order"). For iväg i (outvecklad) V1:a.  Fick den i balans & landade helskinnad för att sedan kunna ge besked hur den "konstrade" & vad konstruktörerna skulle fixa för att "typen" skulle flyga bra. Så fungerade den sedan, tack vare en tjejs "spakande" & klurande (egentligen förmodligen värsta sortens testpilotjobb någon gjort överhuvudtaget/ alla (killarna) innan henne hade ju slagit ihjäl sig!!)

- Tänker på Valentina igen. OBS "denna" bild. Undrar hur hon kände sig då gasen trycktes i botten med dylik "blåslampa"  /Kn1 

    

Anmäl
2008-11-09 17:28 #16 av: nera

Javisst finns det funnits tuffa kvinnor genom tiderna Kyss

Anmäl
2008-11-09 18:28 #17 av: StefanW

#16 Jo, men var är de nu?

 

 

 

 

...kunde inte låte bli! Skrattande 

Stefan - Modellbyggare

 

Anmäl
2008-11-09 20:25 #18 av: medde

#17 Jag är ju här Stefanw!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥ 



Anmäl
2008-11-09 20:25 #19 av: StefanW

Skrattande

Stefan - Modellbyggare

 

Anmäl
2008-11-09 20:32 #20 av: medde

#19 Så nu vet en i sthlm, sen kommer nog flera in

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥ 



Anmäl
2008-11-10 21:37 #21 av: nera

Tänkte säga detsamma! Jag finns också här...Flört

Anmäl
2008-11-11 12:05 #22 av: medde

Tack nera!

Åter igen ett mycket intressant och bra inlägg av Knirken1

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥ 



Anmäl
2008-11-21 17:57 #23 av: Knirken1
karl-ritter-mit-del-fliegerin-hanna-reitsch-in-ein.

Jo! På tal om "tuffa kvinnor", så kom vi (jag!) in på tyska Hanna (Reitch stavas efternamnet). (Hon "lämnade in" 1979 f.ö).

Hon "ombadsRynkar på näsan" ju att hjälpa till & få ordning på V1-misilen (rel tidigt under andra världskriget), vilket hon gjorde, i & med att hon "överlevde V1-flygturerna". Liggandes på mage i buken på dylika flygetyg med periskop riktade mot vingar, stabilisator (fenan) och på detta sätt, studera "apparatens" rörelser i relation till respektive roder & kraftreglering. Minst en V1-krasch han hon med också!

Brutalaste kraschen hon var med om var nog när "de" utvecklade "Reichenberg" som var en sorts V1.a med "vanlig" sittbrunn, placerad direkt framför pulsjetmotorn. Hon släpptes då från ett större flygplan (He 111) men något gick snett, (alla krokar släppte ev ej) så nosen slog i och "Reichenbergmojängen" knäcktes/demolerades (!!). Med nöd & näppe gick maskinen att styra, och styrde gjorde hon, ner till en halvskaplig "krasch"-landning, med det mesta sittande på trekvarten!!!. Hoppade ur och linkade därifrån "levande", vilket man vanligen inte alls gjorde efter testresor med dessa maskiner.

Reichenberg III var mest lik "stridsversionen" Rei.IV, med motor och allt. V1:s pulsjetmotor var ett rör (3,6 m långt & största diameter 58cm) med ett spjäll i framänden.- Spjäll upp. Luft in+ bränsle (bensin!).- Ventilen stängs. Antändning. Smällens gaser ut ur bakänden. Öppna spjället igen och allt om igen, 45 explositioner per sekund!!!. Detta spjäll hade Hanna & de andra testpiloterna några centimeter snett upp bakom nacken! Somliga fick psykiska & även fysiske skador av detta smattrande, med en styrka av ca 130 dB (decibel). Att fästa blicken var inte lätt, då kroppen skakade & skälvde i en minimal sittbrunn. Flygkroppen var 7 dm bred där på utsidan!!? Sitsen var av pressad plywood + ett huvudstöd. En plexiglashuv med skottsäker vindruta (bra de!) Hanna var särskillt lämplig testpilot, då hon var liten & lätt, förutom otroligt skicklig flygare.

- Syftet med dessa förarplatsförsedda V1:or (Reichenberg IV) var att styra ända fram till ett givet "mål", peta bort huven med handkraft i ca 900 km/h !!!! (brutalt tryck mot huven) , kliva upp & ur & hoppa fallskärm innan träff !!!?. Tro på att detta skulle gå bra för piloten, den som vill. 

Genom sina flyg (utvecklings) bedrifter belönades hon (som enda tjej f.ö) bla med "järnkorset"!!!

Knappast hedervärt, i och för sig!. Den största belöningen / bedriften var nog, trots allt, mest att överleva de där, då helgalna tyska politikerna, de livsfarliga flygövningarna, för att inte tala om att överleva själva 2:a världskriget i självaste Tyskland, som självt mestadels bara blev till "skrot", alltihop, och leva ända till fram 1979 dessutom!. Förvånansvärt, bara det. /Kn1           

Anmäl
2008-11-21 20:50 #24 av: medde

Som vanligt då det gäller dig Knirken1 ett mycket bra och väldigt intressant inlägg. Förvånadsvärt är nog ordet.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥ 



Anmäl
2008-11-22 11:55 #25 av: Knirken1

-Men det var då "tusingen" om jag inte skulle kunna få till stavningen på Hannas efternamn nån gång i år i alla fall !!!!!!

Reitsch ska det vara & inget annat, suck !   Det framgår &:så av övre texten brevid ena fotot på "ovan nämnda flygmojäng/misil" Se inlägget under detta.

- Bifogar här även en bild på den kabinlösa V1. Siffran 20 på bilden visar sprängladdnngen, där Hanna fick ligga (istället för laddningen!) framstupa + en massa barlast (betong+sand!!). Siffran 7 är "spjället" med de 45 explosionerna/sekund & 130 dB ljudstyrka inkl skakningar !!! En i alla avseenden obehaglig "apparat" minst sagt.  /Kn1

Anmäl
2008-11-22 11:57 #26 av: Knirken1

Bild ang Hanna R. tillhörande inlägg #25 ovan.

Anmäl
2008-11-22 14:23 #27 av: EvaG

Det finns fantastiska kvinnor genom historien.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Anmäl
2008-11-22 20:01 #28 av: medde

Jag dom är väldigt många, och man verkligen blir impnerad av dessa kvinnor! Tror du EvaG vi blir en av dessa kvinnor en dag?ObestämdFlört

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥ 



Anmäl
2008-11-23 20:12 #29 av: nera

Kan bara instämma i kören. Glad

Anmäl
2008-11-23 21:09 #30 av: medde

Undrar vem av oss som kommer in först?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥ 



Anmäl
2008-11-23 22:04 #31 av: nera

Vi kanske kommer in samtidigt..Tungan ute

Anmäl
2008-11-23 22:06 #32 av: medde

Låt så hoppas.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥ 



Anmäl
2008-11-30 14:16 #33 av: Knirken1

Lite bilder ang "Första kvinnan i rymden" Valentina Teresjkova & "Chefskonstruktören" Sergej Korolev, som ledde (/klurade ut)konstruktionen av "Vostok raketerna (mfl raketkonstruktioner/motorer/system). OBS att  J.Gagarin skymtar där på någon bild också (mfl).

Anmäl
2008-11-30 14:17 #34 av: Knirken1

Ännu en bild ang inlägg "33

Anmäl
2008-11-30 14:18 #35 av: medde

Tack, härliga fina gamla bilder det där! Kul att få se.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥ 



Anmäl
2008-11-30 14:32 #36 av: Knirken1

& så ännu en bild ang inlägg #33. (Lite om S. Korolevs första "små" raketexperiment). Platsen är numera en form av "vallfärdsort/plats för somliga rymdfart & "Korolev-entusiaster". Gick en dokumentärfilm om platsen & Korolev på ettan (2.an!?) för ca 10 år sedan (har den på VHS) då /där en "cowboyhattprydd amerikan fick guidning till platsen + mycket annat ang Korolev, & hans öden & äventyr & konstruktioner/experiment. Han summerade det man kunde få fram från tyska V2:raketen med sina egna konstruktioner & gick som bekant sin egen väg i den "slutliga" konstruktionen. Tja! det "bidde" ju ganska bra, då Korolevs "raket-grundkoncept" ännu idag används, när man vill ha särskilt bra driftsäkerhet i "maskinerna". Dvs persontransporter, "då" liksom nu.  /Kn1

Anmäl
2008-11-30 19:18 #37 av: nera

Roliga och intressanta bilder  Knirken1!

Anmäl
2008-11-30 20:32 #38 av: medde

Verkligen läckra!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥ 



Anmäl
2011-12-05 23:56 #39 av: sissie

Jag hittade denna tråd i arkivet. Jösses vilken kul läsning! Vilka tjejer det finns i historien!

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Anmäl
2011-12-06 10:05 #40 av: medde

Det var en äldre tråd du hittade, men verkligen kul att återse den igen. Visst finns det "stora" kvinnor även inom rymdfarten.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥ 



Anmäl
2011-12-06 13:38 #41 av: Farwuq

De skulle bara gett Valentina T. mera och bättre träning, politiken fick gå före.

Rynkar på näsan

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2011-12-06 13:39 #42 av: medde

Men så har det nog varit ganska mycket av där..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥ 



Anmäl
2013-06-22 15:45 #43 av: Knirken1

50 ÅRS JUBILEUM. Hoppas Ni inte glömt vad som hände den 16:e juni för exakt 50 år sedan. Mao just under dessa dessa sommardagar på året. ...Just det!

Valentina susade upp i omloppsbana, och blev alltså första kvinnan i rymden. Hurra, Hurra, Hurra & Hurra. Grattis till Valentina T. och alla andra "häftiga" Tjejer.   Hej! // Kn1

Anmäl
2013-06-22 15:51 #44 av: Knirken1

Fundering!? For Valentina runt "där uppe" from 16 juni tom 19:e? Fyra dagar !!?

Har ej pejl på hur det var med detta, men nog låter det "länge". //Kn1

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.