Annons:
Etikettrymden-för-barn
Läst 5264 ggr
medde
8/31/08, 11:21 AM

Lätt kul fakta om astronomi

Kyrkan gillade inte Galileis upptäckter i 1600 talet Italien, så det blev för han att tillbringa sina sista år i livet med husarrest.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
medde
8/31/08, 11:25 AM
#1

På radioobservatorier använder man inta alls bensindriva bilar, för att tändstiften till dom bilarna kan åstakomma radiovågor som kan störa dom som kommer från rymden. Så på dessa obersvatorier använd endast dieselbilar.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
8/31/08, 11:32 AM
#2

Jupiter blir mindre för var år!

Det stämmer denna planet krymper lite  varje år, då den pressas samman lite sin graviation.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
8/31/08, 11:43 AM
#3

# 2 Oj då, det visste jag inte att Jupiter krymper för varje år, men visst har den väl lite och ta av i storlek ändå, den är ju rätt stor.

# 1 Detta var också intressant att få veta. Glad

# 0 Blir man förskräckt elller… Obestämd kyrkan ska ha sin makt över folket tyvärr. Men han var rätt klok han Gallilei Flört

nera
8/31/08, 11:45 AM
#4

Förresten, hur påverkar det resten av planetsystemet om Jupiter krymper för mycket? Förvånad

medde
8/31/08, 12:51 PM
#5

#3 Att vi alltid ska komma på hur kloka vissa människor är då dom ,,, Vilket är synd. Men kyrkan som du har haft en otroligt makt över folk.

Nja jag tror inte det kommer att påverkas så mycket. Inte just nu i alla fall. Men allt eftersom kommer det nog fram fakta om detta.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Ayena
8/31/08, 9:55 PM
#6

Massan av Jupiter måste väl bli samma även om den krymper och då borde den väl inte påverka övriga solsystemet.

Annons:
medde
8/31/08, 10:03 PM
#7

Att planeten krymper är för att energin som produceras alstrar faktiskt mer värme än vad Jupiter får från solen.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Buuc
9/1/08, 10:48 PM
#8

Detta var intressant! Särsilt det där med Jupiter! Här kommer lite fakta från mig, men jag tror att ni alla vet detta, fast det är kul för mindre barn att veta.. ;)

När man väl kommer ut i rymden så blir man 5 cm längre! Men när man kommer tillbaka till jorden så får man sin vanliga längd igen.

Vet inte riktigt om detta är sant, läste om det i en bok… Om det är sant, hur går det till? Att vi blir 5 cm längre då?

nera
9/2/08, 12:12 PM
#9

# 8 Ja detta lät intressant Buuc Glad Någon kunnig person härinne kanske har ett bra svar på din bra fråga

medde
9/2/08, 1:08 PM
#10

#8 Att man skulle bli ca 5 cm längre i rymden vet jag inte om det skulle stämma, men en liten hjälp jag kanske komma med.  Musklerna i kroppen förtvinar i rymden på grund av tyngdlösheten, så träning varje dag är ett måste.  Rymdsjuka kan man få eftersom balans sinnet påverkas. benskörhet kan komma, då Kalk i benstommen börjar urlakas. Kroppen påverkas på många sätt.

Jag lägger in två stycken länkar, där det finnes mycket bra information om hur kroppen påverkas. Tyvärr är dessa på engelska, men gör en chansning att du kan läsa dessa.

Länk 1

[

Länk 2  (PDF)

](http://spaceinfo.jaxa.jp/note/yujin/e/yuj107_body_e.html)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
9/17/08, 10:29 PM
#11

Buuc hur gick det att läsa på länken?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: