Annons:
Etikettrymden-för-barn
Läst 5197 ggr
medde
12/17/07, 5:54 PM

Lite lätt fakta om rymdfart & rymdfarare (barn)

Tänkte berätta lite lätta saker om rymdfärjan, så vi alla kan förstå på ett enkelt sätt.

Vi kan väl ta lite om uppskjutningen. Vid uppskjutningen fyras startraketerna av och rymdfärjan lyfter. Efter två minuter och på 45 kilometers höjd avskiljs dessa raketer från rymdfärjan. Rymdfärjan höjer sig ytterligare 65 kilometer bort från jorden, innan den når sin omloppsbana rör sig rymdfärjan fyra gånger så fort som ljudet. Färjan når sin bana 300 kilometer över jorden. En rymdfärd brukar vara ungefär i 10 till 15 dagar, under den tiden kretsar färjan runt jorden. Sen är det dags för färjan att göra sitt återinträdande tillbaka till jordatmosfären. Då den landar så färdas den i ca 2,5 kilometer innan den stannar på landningsbanan.

Landar den på fel landningsplats eller att det behövs byta startplats så får rymdfärjan "rida" dit på en speciell Boing 747.

Kraften som rymdfärjan uppnår vid uppskjutningen kan jämföras med att det skulle behövas 140 jumbojet plan för att producera den kraft rymdfärjan uppnår vid start.

Foto:NASA.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
medde
12/17/07, 7:15 PM
#1

Footprint on the Moon

Detta fina avtryck som Apollo astrounaterna lämnade efter sig  kommer nog att vara kvar i ca 10 miljoner år. Som det inte finns någon vind eller vatten som suddar ut avtrycken. Över 30 år av bemannade rymdresor är det bra 12 st personer som satt och lämnat sina avtryck på månens yta efter Apollo 11 astronauterna.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
12/17/07, 7:28 PM
#2

Första Människan i rymden var Jurij Gagarin.

12 april 1961 vart den ryske kosmonoauten den första människan i rymden. Jurij Gagarin gjorde ett enda varv runt jorden som tog 108 minuter i ett rymskepp som hette Vostok1.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
12/18/07, 7:46 PM
#3

Apollo 11. 16 juli 1969 satt 3 st amerikanska astrounater i den lilla rymskeppet Apollo Command uppe på den enorma Saturnus V-raketen. Raketen sköts upp i rymden från Cape Kennedy Kl 09,32, Syftet var med expiditionene att landsätta människor på månen för första gången.

Den delen av Apollo som landade på månen kallas månlandaren, den var fäst vid kommandomodulen.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
12/22/07, 11:14 AM
#4

Vet ni om vi människor har skickat upp en massa djur i rymden förutom hundar och apor.

Innan astronauter sändes upp i rymden så skickade vi upp en massa olika djur i omloppbana för att se och undersöka förutsättningarna. Det har skickats upp,vita råttor, ekorrar, apor och en katt, Människan har även skickat upp djur som fiskar, flugor, maneter och även en vaxkaka med honungbin. Så det har varit många djur i våran rymd.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
12/22/07, 11:25 AM
#5

Rymdhjälmarna som som astronauterna har på sig består av 3 st viktiga delar. En kommunikationskeps, en tryckhjälm och en yttre skyddhjälm med ett visir. Visiret på hjälmen är täckt med riktigt guld för att filtrera och reflektera soljuset och hetta. Det skulle jag vilja ha, riktigt guld på mina solglasögon, coolt!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
12/29/07, 8:40 PM
#6

Avtagande måne. När månen går från full till ny så att den synliga belysta delen avtar för var natt.

Kommande måne. När månen går från ny till full så att den belysta delen ökar för var natt.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Farwuq
12/30/07, 2:06 PM
#7

#5

Hur det ser ut kan du uppleva om du har en riktigt gammal CD skiva - från 90-talet, de som är guldgula. De har ett tunt skickt guld och det blir grönt när man ser igenom dem.  Guld släpper igenom grönt ljus när det är tillräckligt tunt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
12/30/07, 2:11 PM
#8

#1 #3

Jag såg det i direktsändning på TV när det begav sig. 

Även då var det något otroligt över det hela.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

medde
12/30/07, 10:29 PM
#9

#8 En dum fråga, vad menar du med något otroligt över det hela?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Farwuq
12/31/07, 12:15 PM
#10

Tja, där satt jag som 12 åring och intresserad av rymdfart och astronomi. Det var faktiskt makalöst att se dessa bilder i direksändning och sedan gå ut och titta upp på månen och tänka "det finns folk där uppe just nu i detta ögonblick".
 

Även nu är det lite svårt att fatta, nära 40 år senare.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

medde
12/31/07, 12:22 PM
#11

#10 Tror dig. Måste ha varit enormt att se detta då det hände live! Jag var för ung så en annan har ju fått sett det i efterhand, men det är ju lika enormt då. Mina syskon sålde märken till detta event. Detta minns jag inte så mycket av, men mamma smart nog att spara märkerna. Så dom vårdar jag ömt nu.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Farwuq
12/31/07, 12:43 PM
#12

Jo, man uppskattade att USA körde allt "live", de vann många poäng på det.
 Sovjet var alltid förteget och gav knapphändiga rapporter om sina förehavande först i efterhand.

 Det var faktiskt lite dramatik kring det hela för Sovjet hade samtidigt Luna 15 uppe som gick i en provokativt  låg omloppsbana, men den kraschade i Farornas hav när den försökte att landa.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

medde
12/31/07, 12:58 PM
#13

Gjorde ryssarna detta med vilje samt enbart  för att "störa" tror du?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Farwuq
12/31/07, 5:05 PM
#14

Nej, men det verkar som om de ville bli först med att ta hem "mångrus".

Eventuellt även att var först med att sätt upp sin (den sovjetiska) flagga på månen.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

vanessa
12/31/07, 5:12 PM
#15

Tänk att ha fått sett detta live på TV. Men en annan var bara något år gammal. Fast misstänker att  jag var med vid TV eftersom jag bkivit rymdfreak :-). Får fråga mamma.

Mycket stora saker hände under den tiden, som Kennedymordet, mordet på Marthin Luther King, och andra saker. Missade allt, men minns det genom kunskap man fått. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Farwuq
12/31/07, 5:24 PM
#16

Jo, Kennedymordet 1963 minns jag också - jag var lite över de 6½. De visade det på aktuellt (på film inte live, det fanns inte direksändningar från USA då), jag minns att min mor blev väldigt förfärad.

Martin Luther King Jr mördades 1968 då gick jag redan i 4:e klass och vi diskuterade det då.

OK, Detta är OT - jag vet.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

medde
12/31/07, 6:01 PM
#17

#16 Men visst kan vi smyga in lite OT här, tycker det blir lite kul om vi även kan prata om annat i bland.

Finns även en kategori OT-allmänt.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
1/3/08, 8:02 PM
#18

Titta aldrig direkt mot solen!!! Att titta direkt mot solen med en kikare förstör ögonen omdelbart och du kan bli blind. Kikarens lins fungerar som ett vanligt brännglas, detta kan ju sätta eld även på papper och trä som du nog vet. Så var rädd om dina ögon och aldrig titta direkt på solen hur vacker den än är.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
1/15/08, 10:27 AM
#19

Nu har jag lagt in 2 stycken bra länkar för barn, en är på engelska till Nasa´s Kids samt en svensk sida som heter Ungafakta/ Stjärnor och planeter. där tas det upp fakta på ett mycket bra och lättsamt sätt, och framför allt lätt att förstå. Titta gärna in under "Länkar" och kategorin "Barnen & rymden"

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
medde
5/2/08, 1:36 PM
#22

Tar och lyfter fram denna tråd lite, då den innehåller lätt och enkel fakta. Det kan ju vara bra att få lite lättsmält info ibland.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
5/2/08, 6:46 PM
#23

Glad

vanessa
5/2/08, 11:26 PM
#24

Och dessutom att läsa och förundra sig över igen :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
5/3/08, 10:38 AM
#25

Jag gillar att läsa lättsmält info ibland, inta alltid tungläst.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
5/3/08, 3:59 PM
#26

Samma här Glad Det är det som är så bra med er häriine Flört

medde
5/3/08, 9:21 PM
#27

Men du är bra du med nera:-)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
nera
5/3/08, 9:23 PM
#28

Glad

medde
5/3/08, 9:30 PM
#29

#28 Skrattande

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
5/21/08, 9:50 PM
#30

Då jag vet att min dotters skolklas tittar här ibland, då dom har data lextion, så lyfter jag upp denna tråd.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Henke29]
7/8/08, 12:39 PM
#31

Kul att få veta detta oxå

Går igenom lite äldre artikliar nu..

Henke

Starfall
7/8/08, 7:25 PM
#32

Jippie, jag behöver lättsmält info för att förstå =) Jättebra, nu kan jag lite om hur rymdfärjan fungerar:)

medde
7/8/08, 8:41 PM
#33

Toppen! Blir glad att se er bägge bland "gamla" trådar. Samt arr denna är ju bra för att det ska vara lite lättare att få lite grepp om saker. För visst kan det vara tungt i bland med all fakta.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Starfall
7/9/08, 11:23 AM
#34

Jo visst är det så:) Då är det ju perfekt med fakta som alla förstår, oavsett ålder =)

Annons:
medde
7/9/08, 1:01 PM
#35

Det var det som meningen med denna tråd, kul att den vart så som den var tänkt.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
7/11/08, 2:43 PM
#36

Vi kanske ska fortsätta lägga in lite lätt fakta i denna tråd. Kan det bli bra?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Henke29]
7/11/08, 3:10 PM
#37

De blir de särket :)
Bara fixa mer fakta

Henke

medde
7/11/08, 9:24 PM
#38

Då ska jag ta och fixa detta detta, i morgon fm:-)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
7/13/08, 2:48 PM
#39

Lägger in länken till tråden om Buzz, eftersom han har en egen tråd. Denna buzz fick sin dröm uppfylld, om att komma upp i rymden,. Det finns en länk i tråden på Buzz då han verkligen är i rymden. Länk till tråden om Buzz

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
2/15/10, 10:08 AM
#40

Vi har ju börjat lite med nybörjar tråd, kanske denna tråd kan vara kul att läsa lite i.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

bluemary
2/15/10, 1:56 PM
#41

Bra medde ! Det här var precis vad vi amatörer  behöver !
Tusen tack Glad

Så nu hänger det på oss amatörer att hålla igång tråden
så att den inte dör ut.Glad

Ska genast sätta mig ner och med stor glädje anteckna
och lära mig.

Är det o.k. om vi frågar om innehållet ???

Annons:
medde
2/15/10, 4:39 PM
#42

Men självklart är det ok! Det finns flera bra lättsamma trådar, ska kolla efter dom

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

bluemary
2/17/10, 12:57 PM
#43

Ännu ett tack Medde ! ibland har jag lite svårt att hänga med
men detta att du skrev att det ska vara lättsmält är jättebra.
Tack !Glad

Jag har köpt 3 st böcker som jag köpte på barn- och ungdoms-
avdelningen, kanske att jag ska försöka att sätta mig in i dessa
först ?????

Som en gammal knarrig tant på 55 år så har jag så svårt att
hänga med……….

Där börjar det med solen, planeterna och allt annat. Jag kör
igång med dessa så kanske jag förstår lite meraSkrattande

(det gäller alltså böckerna, inte mig själv ! Skrattande).

Men om jag har lärt mig det som står i böckerna så kommer
jag ikapp. Och då så ska ni få se på diskussioner ! SkrattandeSkrattandeSkrattande

Eller vad säger du Ginie, på vilken nivå är du ??Glad

medde
2/17/10, 6:43 PM
#44

Tycker jag låter toppen bluemary

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

bluemary
2/18/10, 8:19 PM
#45

På den här frågan så kan jag kanske komma med frågan
vad er sätter Hubble och vad blir det för namn ?

Upp till toppen
Annons: