Annons:
Etikettersolsystemetplaneterna
Läst 534 ggr
Mark
3/10/11, 5:24 PM

Kolla Merkurius

Merkurius, solsystemets innersta planet, är inte alltid så lätt att se. men nu finns chansen!

Från omkr mitten av mars och kanske en vecka framåt syns den bra strax efter solnedgången, ung där solen just gått ned, eller lite ovanför horisonten i väster.
På kvällen den 17 mars ligger Merkurius mycket nära Jupiter, och är därför lätt att hitta. Det skiljer bara 3° eller ung två fingerbredder med utsträckt arm. Merkurius är rakt ovanför den ljusa Jupiter. Bästa tillfället i år att se vår minsta planet, och se Jupiter "på köpet". Ut och kolla och hoppas på klart väder!

Annons:
StefanW
3/10/11, 9:30 PM
#1

Jag håller också tummarna för att det blir väder så man kan få se något! Tackar för tipset!

Stefan - Modellbyggare

medde
3/11/11, 10:51 AM
#2

Tummarna hålls även här. Nu blir det riktigt spännande att rikta näsan upp mot skyn.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
3/14/11, 6:10 PM
#3

Någon som börjat med att kika uppåt under kvällarna?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[GunillaR]
3/16/11, 10:01 PM
#4

Tack för tips. Tyvärr regnar det utanför mina fönster just nu, men det kommer en kväll i morgon ;-)

sissie
3/18/11, 9:06 AM
#5

Idag är det mulet så det blir nog svårt om det inte klarnar upp till kvällen. Men i helgen sägs det att det ska bli solsken. Då ska jag försöka titta och se om jag hittar.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[GunillaR]
3/18/11, 11:22 AM
#6

Mulet idag också………….typiskt! Igår var det regn/snö och inte en glipa himmel.

Annons:
Upp till toppen
Annons: