Annons:
Etikettersajtenifokus
Läst 960 ggr
ElLobo
2011-03-12 09:24

Om nya iFokus

Meddelande från Niklas på iFokus-teamet:

Jag ska försöka sammanfatta  skillnaderna mellan nya och gamla iFokus för den som är intresserad.

Den här versionen av iFokus (version 4 tror jag att det är) är ombyggd helt från grunden. För den tekniskt intresserade kan jag säga att vi har bytt från Microsofts miljöer till Ruby on Rails.

När vi ändå började om från början passade vi på att tänka igenom vad av det gamla vi ville ha med oss. Det innebar bland annat att vi skalade bort de personliga sajterna med bloggar. Vi ersatte dem med något vi kallar personliga kontaktkort.

Kontaktkort är en presentationssida där de medlemmar som vill kan berätta om sig själva. Kontaktkorten öppnas när du klickar på en medlems namn, exempelvis i kommentarer och inlägg. Till skillnad från de personliga sajterna öppnas kontaktkorten på den sajt du är. På det sättet hittar du snabbt tillbaks till där du var. I anslutning till kontaktkorten finns gästbok och album.

Allt är inte färdigt i nya iFokus. Vi har bland annat lämnat utveckling av mobilversionen, anpassning för funktionshindrade, bevakningar och RSS-flöden till senare.

Utöver att få en stabilare miljö var ett av huvudskälen till att bygga om att kunna vidareutveckla. Därför kan du se fram emot nya funktioner framöver. En sak har vi faktiskt smugit in redan nu:

- Ett automatiskt modereringssystem som styrs av alla medlemmar med iFokus Insider

Med modereringssystemet ska det bli lättare att hålla ordning på sajterna. De inlägg eller kommentarer som medlemmarna upplever bryter mot skrivreglerna kommer att tas bort automatiskt. Om någon upprepade gånger bryter mot skrivreglerna kommer han eller hon att få sina skrivrättigheter ifråntagna. Även det automatiskt.

Utöver detta har vi gjort en del förenklingar för våra värdar när det gäller administration av sajterna.

Vänliga hälsningar, Niklas

Annons:
StefanW
2011-03-12 13:53
#1

Känner att jag skulle vilja ha en "snabb guide" i var funktionerna finns idag och lite var skillnaden är för de som skriver både inlägg och artiklar. Överlag så gillar jag om det som syns, framför allt på första sidan där man får bilder och text större mot hur det var med den gamla versionen.

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
2011-03-15 10:20
#2

iFokus Insider är det nya namnet på det som tidigare hette iFokus Plus.

En ny "första olästa"-funktion finns också på plats nu.

Punktlister och onumrerade lister fungerar nu.

Ni kan editera era signaturer, och de sparas som HTML. Så om ni har trasiga signaturer nu så rekommenderar jag att ni uppdaterar dem. Dock så cachas signaturerna fortfarande med innehållet, så de uppdateras inte i trådarna förrän de uppdateras.

Funktionen lästa och olästa trådar ska vara fixad.

Bokmärken har inte funnits med sen flytten, men det är en funktion som kommer att läggas tillbaka (och bokmärken från gamla iFokus kommer att importeras).

Än så länge är nya iFokus inte optimerad för IE, utan det finns en hel del buggar och konstigheter kvar.

Upp till toppen
Annons: