Annons:
Etiketterrymdenuniversum
Läst 979 ggr
medde
4/21/11, 2:27 PM

Vad var är gränsen för liv.

Vi talar ofta om liv i rymden. Men var eller vad gör är gränsen för att kalla något liv? Det har ju alltid sagt att det behövs flytande vatten och en tillgång på kol samt en enegikälla för att liv ska kunna "väckas"

Men då vi talar om liv i rymden. Så undrar jag ibland vad är det som vi drar gränsen för att säga liv? Menar vi "små gubbar" eller söker vi djupare och menar mikroskopiskt liv? Vad tänker du då vi talar och tänker liv? Man säger ju att det finns inget liv till exempel på  Saturnus just för avsaknaden på vatten.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
MarieEriksson
4/21/11, 5:11 PM
#1

Bra fråga! Ska bli intressant att se vad folk och Farwuq Flört tänker om det här.

Vi är så patetiskt små på våran lilla planet i våran vrå i universum. Jag låter mina tankar snurra fritt om att det kan vara möjligt att det finns -liv- som klarar sig utan vatten.

Men frågan var vad som menas med liv.

Ok, microber, bakterier och sånt smått är liv men…

Jag tror (och hoppas?) att det finns större liv någonstans. Inte nödvändigtvis några som liknar oss. Men något, hmm…

Varför inte ett ställe som vårat? Med microber, växter djur och så vidare uppåt.

Vi vet så lite… Eller?

Farwuq
4/21/11, 8:18 PM
#2

Mja, liv är väl allt som kan programmeras av inre och yttre stimuli, dvs något som kan lära, hämta in information och reagera.

Obestämd

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

ElLobo
4/21/11, 8:24 PM
#3

Man brukar säga att liv har egen ämnesomsättning också. det är därför virus inte räknas med som livsform.

Glad

[GunillaR]
4/22/11, 11:37 PM
#4

Liv kan ju vara allt från en liten bakterie till stora livsformer som våra största djur. Men sen kan man ju spana vidare och fråga sig var gränsen går mellan livsform och intelligent liv.

Och sen kan man gå ännu ett steg vidare och prata om beskälade liv…

Farwuq
4/23/11, 8:12 AM
#5

Frågan är med andra ord inte helt lätt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Rumblebee
4/23/11, 9:10 AM
#6

Frågar man mig så är allt som föds och dör liv, sedan så spelar inte storleken roll, om det som sagt är bakterier eller stora varelser.

Tror säkert att det finns planeter där ute med liv på, både avancerat liv, och liv som fortfarande håller på att utvecklas.

Annons:
medde
4/23/11, 9:22 AM
#7

Intressant svar. Men undrar lite då vi tänker på där uppe och det söks efter livet. Är det då "riktigt liv med andra typ männiksor eller enbart livsformer vi söker?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Farwuq
4/23/11, 9:26 AM
#8

Där finns nog "riktigt liv" som påminner om oss.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Rumblebee
4/23/11, 9:29 AM
#9

Tror nog att det kan vara lite både och som vi söker efter, för om man hittar enkla livsformer, så som bakterier eller annat som man måste ha förstoringsglas för att se, så känns det ju lite som att oddsen för att hitta mer riktigt liv är större.

Tror inte det är så stora odds alls för att hitta annat liv som liknar oss människor med tanke på vårat släktskap med apor, men det finns säkert, eller lär finnas, något som i alla fall har huvud, går upprätt med i alla fall två händer och ben. Typ dessa gråaktiga, storögda ''hollywood'' aliens.

Upp till toppen
Annons: