Annons:
Etikettgod-morgon
Läst 602 ggr
Farwuq
2011-05-17 17:20

God kväll 17:e maj

God kväll på er alla.

Glad

Har ni firat 17:e maj?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
medde
2011-05-17 20:14
#1

Nope, Det har jag inte alls, men vi passerade city på väg in till träningen och det var en hel del norrmän ute på gatorna med flaggor och jättefina folkdräkter på sig.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Farwuq
2011-05-18 07:01
#2

För ca 30-35 år sedan märkte man av det här i Lund, men numera studerar norrmännen ekonomi hemma istället.

Rynkar på näsan

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

medde
2011-05-18 10:18
#3

Tänk om vi kunde fira 6 juni som dom firar 17 maj?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Farwuq
2011-05-18 12:41
#4

Det vill jag gärna slippa att se, åtminstone här i Skåne.

De olika nationaldagarna har helt olika ursprung. Den ena kommer från folket, den andra är pålaggd uppifrån.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

ElLobo
2011-05-18 13:21
#5

#4: Jag vet inte riktigt hur du menar.

Norges nationaldag firas som minne av att kung Christian Frederik skrev under landets grundlag 1814.

Sveriges nationaldag firas till minne av att Gustav Vasa valdes till Sveriges kung 1523 och Sverige på nytt blev en självständig stat.

Farwuq
2011-05-18 14:41
#6

Mja… Jag menar firandet. Det norska är - som jag ser det och upplevt det - spontant och kommer ur deras hjärta.

Men här var det politiker som tog bort annandagpingst och satte 6/6 som helg, med baktanken att folk skulle fira. Här i Skåne har jag inte ens sett tendenser till ett folkligt firande.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
ElLobo
2011-05-19 02:09
#7

Aha, du menade så. Då förstår jag bättre. Och då kan jag nog hålla med dig till stor del. Och självklart ska nationaldagen vara en helgdag, men sedan var det ju vissa som tyckte att vi hade för många helgdagar och tog bort en när vi fick nationaldagen som helgdag.

Farwuq
2011-05-19 06:28
#8

Men… Varför ska vi i söder fira Gustav Vasa, han har inte varit vår kung. Jag firar då hellre Christian II.

Det betyder även att vi lika väl kunde fira den ryske Ivan den förskräcklige

Nä.. det blir inget 6/6 för min del (och ingen annan som jag känner med för den delen).

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: