Annons:
Etikettövrigt
Läst 2695 ggr
Cazzos
8/3/11, 8:33 PM

En flygande stjärna

Häromdagen så såg jag att en stjärna flög över himlen sjukt snabbt. En vit prick, lika stor som resten, bara flöt över min gård och försvann sen bakom huset och jag såg den inte mer.

Det var ingen "svans" bakom utan det var bara en vit prick som flög förbi, det var inget flygplan heller för att flygplan har ju flera lampor + är inte så högt upp och så märker man såklart skillnaden mellan ett flygplan och en stjärna.. Vet någon vad det kunde vara?


Annons:
Farwuq
8/3/11, 8:38 PM
#1

Ja, jag tror mig veta.

Det du beskriver låter som en satellit. Man kan se hur de rör sig ganska så hastigt över firmamentet. Frågan som dock kvarstår är: från vilket väderstreck kom den och vart hän for den?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Cazzos
8/3/11, 9:11 PM
#2

#1 Vad menar du med väderstreck? Tungan ute


Farwuq
8/3/11, 9:14 PM
#3

Tja…

Kom den t.ex. från norr och gick mot söder.

Jag undrar, hur riktningen var.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Cazzos
8/3/11, 9:23 PM
#4

Jaha, du menar så. Från den positionen som jag stod i så vet jag ärligt talat inte.

Men jag stod med näsan rätt ut och den åkte mot mig och sen så försvann den bakom ryggen.


Farwuq
8/3/11, 9:33 PM
#5

Det låter som en satellit, de brukar kunna synas någon timme efter solnedgången. Oftast kommer de från väster och går mot öster.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

ElLobo
8/3/11, 9:33 PM
#6

Apropå satelliter:

För två år sedan beräknades att det var fler än 35 000 satelliter av olika slag, som fanns i omlopp kring Jorden. Av dessa kan några hundra skådas med utan hjälpmedel.

Annons:
Farwuq
8/3/11, 9:55 PM
#7

Ja, det är mycket som flyter ikring där uppe.
(och fort går det, mellan 28.000 och 36.000 km/timme)

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Cazzos
8/4/11, 1:02 AM
#8

Det var riktigt kusligt Tungan ute Och när inlägget ändå handlar om flygande saker uppe i skyn..

Jag tror att jag såg ett stjärnfall förut.. det var nästan precis som i en film/bok, men jag blev chockerad över hur snabbt det gick. Alltså, 2 sekunder och sen så var den borta. Brukar det vara så?


Farwuq
8/4/11, 5:41 AM
#9

Mja…

Det brukar nog ta en aning mer.

Det kan även ha varit en meteor, det är inte säker att de behöver ha en synlig svans.

Obestämd

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: