Annons:
Etikettteleskop
Läst 4257 ggr
MissInAction
12/26/11, 7:15 PM

Kikare för mörker

Vill ni hjälpa mig med att rekommendera en kikare, eller typ av kikare, för att titta på kvälls/natthimlen?
Jag vill alltså inte köpa ett teleskop än utan jag vill ha en kikare. Vad ska jag tänka på? Jag förstår mig inte på beskrivningar om prisma och olika material Skäms Budget är ca 1500 (nån hundralapp hit eller dit går bra).


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
HellviHumle
12/26/11, 9:23 PM
#1

Det blir, som vanligt, en kompromiss. Låg vikt och stort ljusintag, vilket motsäger vartannat.
Själv använder jag en med beteckningen 8*40 dvs 8 gångers förstoring och 40 mm diameter på främre linsen. Jag tycker att den räcker rätt skapligt och man orkar stå en stund utan att börja darra. Många gillar en 7*50 bättre men den blir lite tyngre men ger mer ljus in.
Säkerligen finns det andra med egna åsikter.

HH

MissInAction
12/27/11, 12:07 AM
#2

Oki tack, då har jag något att utgå ifrån Glad Har de bra grejer på Naturkompaniet, tro? Jag sökte på kikare på Prisjakt och fick upp en lång lista. Med dåliga beskrivningar, så det antas visst att man ska kunna det där.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

HellviHumle
12/27/11, 8:55 AM
#3

Det man också ska komma ihåg är att ju större förstoring du har, desto tydligare blir alla rörelser t ex darrningar.

HH

MissInAction
12/27/11, 10:28 AM
#4

Japp, det känns logiskt. Äger en superzoom-kamera Tungan ute Jag ska göra en runda på stan i dag och se vilka alternativ som finns i butik och vad de rekommenderar.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

GME
12/27/11, 12:03 PM
#5

Köpte för något årsedan en kikare på ÖB för några hundralappar, 16x60 ingen kvalitats kikare men jag tycker den duger utmärkt, en smula förhög förstoring kanske, skulle tro att gänsen går där för frihands obsande men kikare.

Har man som jag en solstol ute mitt i vintern med armstöd blir det helt plödsligt enklare. Jag köpte den just för ljus insläppet 60mm.

Ska man ha en kvalitats kikare för ändamålet föreslår jag dels ett stativ och att man vänder sig till de tre i landet mig veterligen existerande företag som säljer prylar för astronomi och som vet vad dom snackar om.

http://www.rymdbutiken.com/

http://www.astrosweden.se/

http://www.teleskop-service.se/sv/

Jag har handlat av 1 och 3 utmärkt service och kompetent personal !

MissInAction
12/27/11, 12:15 PM
#6

Tack så mycket! 
Hm jaha, finns det någon anledning för en nybörjare att välja en tubkikare eller ska jag välja fältkikare? Skäms


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
HellviHumle
12/27/11, 12:29 PM
#7

Jag är ingen expert men vi har gett barnen egna (billiga) fältkikare som de haft mycket roligt med. Kostar inte särskilt mycket. Så har du ingen så'n, så tycker jag att du börjar där. Blir det ett större intresse så kan du satsa mer senare.
En tub går inte att handhålla.

HH

MissInAction
12/27/11, 12:43 PM
#8

Ja intresset finns redan sedan många år men jag har inte lärt mig stjärnkartan ännu så därför vill jag börja i mindre skala. Det får bli en kikare, jag ska titta runt på webbutikerna som länkats till :)


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

MissInAction
12/27/11, 9:31 PM
#9

Oki nu har jag klurat ut att jag behöver någon av de här tre.

http://www.teleskop-service.se/sv/kikaretubkikare/faltkikare/celestron-skymaster-15x70.html

http://www.teleskop-service.se/sv/kikaretubkikare/faltkikare/ts-optics-15x70-le.html

http://www.teleskop-service.se/sv/kikaretubkikare/faltkikare/ts-optics-adventure-8x42mm.html

De på första och andra länken tycks för mig ha i princip samma optik (säger man så? haha) men då förstår jag inte vad det är som gör att det skiljer några hundralappar i pris.
Den billigaste påstås vara populärast och är någon slags testvinnare. Spelar det någon roll vilken av dessa tre jag väljer, tro? Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

HellviHumle
12/27/11, 9:52 PM
#10

Till de två första är det nog nödvändigt med stativ.Stativadapter kostade dock inte så mycket om du redan har ett stativ.

HH

MissInAction
12/27/11, 10:07 PM
#11

För att de har såpass stor förstoring?
Hm jag har ett stativ men det är till kameran Rynkar på näsan


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

HellviHumle
12/27/11, 10:11 PM
#12

Såvitt jag förstår så ska stativadaptern passa på ett vanligt fotostativ.

HH

MissInAction
12/27/11, 11:05 PM
#13

Det stämmer! Glad Enligt manualen till stativet så är det 1/4 gängor i stativet och det står att adaptern också är 1/4.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
GME
12/28/11, 10:15 AM
#14

Hej

De två första har mer än dubbelt så stor förmåga att samla ljus jämfört med den tredje, du kommer se ljussvagare objekt med andra ord.

Den andra av de två första har möjlighet att kompensera för synfel i vissmån, det framgår inte om den förstnämda har den finessen.

Varför olika pris på tillsynes samma pryl ? tja säg det !

Handlar säkert om omsättning, tillverknings volymer etc.

http://www.cloudynights.com/item.php?item_id=2541 en liten länk till en resention av Skymastern, verkar dock som om det förnärvarande e lite stul med deras server så om länken inte funkar just nu försök senare.

Sen tycker jag du ska ta en funderare på vad du igentligen vill se, med en kikare ser du igentligen bara mer av det du ser med ögonen med undantag för månen som framträder i detalj bättre. det mästa där ute är bara gråa sudiga duttar även med teleskåp.

Hur som hälst ring gärna Hans efter nyår och snacka med honom först innan du betäller

/Michael

Ps 1,3 kg det kräver ett stativ även för en man ;-) Ds.

MissInAction
12/28/11, 10:50 AM
#15

Att välja en som kompenserar för synfel vore nog klokt i mitt fall eftersom jag är astigmatisk och översynt. 

Jag var sugen på att köpa ett nybörjar-teleskop men efter att ha läst runt lite så verkade det som en klok idé att använda kikare tills att jag lärt mig identifiera allt jag kan se på himlen. Jag kan namnet på många stjärnbilder och känner igen många, men jag kan peka på och namnge kanske 5 st just för tillfället Skäms

Intresset för rymden började i barndomen och jag brukar läsa lite då och då i faktaböcker, främst är det dock planeter som intresserar mig. Och månen. Älskar månen. Den kan jag titta på i evigheter.

För tre år sedan deltog jag i ett par observationer här i Uppsala, både inne i stan och några mil utanför. Vi tittade på allt från dubbelstjärnor till planeter. Första gången jag såg Saturnus var en härlig upplevelse Glad

Så jag förväntar mig inte att se så mycket mer än vad jag kan se nu, men jag vill lära mig vad det är jag egentligen ser, så det är väl därför jag tänkte börja med en kikare. Jag vill ha ett litet teleskop men frågan är om det ger mig något, om inte det vore att börja på för hög nivå? 

Nu är jag verkligen villrådig ObestämdFlört


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

MissInAction
12/28/11, 11:16 AM
#16

#14
Nu funkar länken!
Haha, vilken nisse…. "The diopter does not have a graduated scale. So you'll need to readjust if your wife uses them." Skrattande

Nu känner jag mig lite nedslagen ändå. Någon större 3D-effekt lär jag inte få pga. min astigmatism. Jag har viss samsyn men ofta blir det inte någon wow-effekt. Klassiska gamla 3D-glasögon av plast gör mer för mig än den kassa tekniken de använder i biograferna.. Skrikandes


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

GME
12/29/11, 8:55 AM
#17

#16 lol, jo där fanns en del goa kommentarer heheFlört

Låter som du har koll på läget angående vad du kan förvänta dig att se.

Jag har samma synfel och jag använder inte glasögon när jag obsar av någon för mig okänd anledning tycks det inte spela någon roll, så jag tar av glasögonen och slipper att ha dem i vägen.

Börja du men kikare det låter som en bra ide, har du foto stativ idag finns det adaptrar att köpa för en mindre slant, typ http://www.rymdbutiken.com/product.html/stativadapter-kikare---liten?category_id=104

Vill du sedan sattsa på teleskop bör man fundera på om man är intresserad av foto eller inte eftersom man då får göra ett klokt vägval.

En mycket givande hobby som ger mersmak.

Lycka till !

MissInAction
12/29/11, 11:46 AM
#18

#17
Det stativ jag har är ett enbent, så det kommer inte att fungera med kikare är jag rädd Rynkar på näsan Så då skulle jag behöva köpa ett nytt. Alltid är det ju nåt krux! Haha..

Jag använder alltid linser så det kommer inte att bli bökigt på så vis. Men nu lutar det i alla fall åt kikaren som kan kompensera för synfel, PLUS ett stativ då..

Det känns som att foto skulle vara intressant i framtiden, ja. Med tanke på att foto redan är ett jättestort intresse Oskyldig fast det verkar svårt. Och dyrt.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

LenaR
1/8/13, 3:40 PM
#19

Jag hänger på den här tråden fast jag egentligen har helt annat behov av kikare än MissInAction.

Jag skulle vilja ha en billig stjärnkikare. Om den fungerar som fältkikare också är det ett plus, men det är inte nödvändigt. Jag vill inte behöva stativ, utan den måste vara så lätt så jag kan hålla den stadigt själv. Någon som har synpunkter på de här kikarna? http://rymdbutiken.com/category.html?category_id=78 Eller de här? http://rymdbutiken.com/category.html?category_id=83 Prisklassen passar mej utmärkt… Skrattande …men har någon bättre förslag så kan det få kosta mer.

Hoppas någon kan ge lite råd!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaR
1/12/13, 10:09 AM
#20

Var det en tråkig fråga? Jag kan tänka mig att det inte spelar någon större roll vad man köper om man bara vill ha en enkel och billig kikare. Ingen som har något att säga?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
Upp till toppen
Annons: