Annons:
Etikettövrigt
Läst 1471 ggr
MissInAction
2012-01-28 21:58

Månen - den 51:a staten

Jisses.. ja vad ska man säga? Amerikaner! Tyst

Månen ska bli den 51:a staten

Fast å andra sidan blir jag arg också, vem äger egentligen månen? Skrikandes
Och vad ska alla de där 13 000 människorna göra på månen? 
*himlar med ögonen*


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
ElLobo
2012-01-28 23:16
#1

Ja, du fick fram summeringen i första meningen …  Amerikaner!

ElLobo
2012-01-28 23:47
#2

Förresten är det egentligen ingen som kan äga exempelvis månen. Det internationella Rymdfördraget slår fast att utforskningen av yttre rymden ska ske "för hela mänskligheten" och att ingen stat kan göra territoriella anspråk eller förhindra en annan stats tillträde till rymden eller himlakroppar. Inga militära baser tillåts på månen eller andra himlakroppar, och inga kärnvapenbärare eller andra massförstörelsevapen får utplaceras i omloppsbana runt jorden eller på himlakroppar. Plus en hel del annat.

En tvistefråga är att avtalet inte säger någonting om förbud för privatpersoner eller företag att göra anspråk på mark på bland annat planeterna i vårt solsystem. Något som "upptäckaren" av fördragshålet Dennis Hope utnyttjar genom att sälja tomter på bland annat månen.

StefanW
2012-01-29 11:28
#3

Ja, det är på tiden att de ser över de gamla avtalen om rymden.

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
2012-01-29 13:07
#4

Precis! När avtalet skrevs 1967 så var det nog ingen som hade i tankarna att varken privatpersoner eller företag skulle ge sig ut i rymden.

StefanW
2012-01-29 15:51
#5

I framtiden får vi nog se en mix av aktörer, sedan talar man om att det inte skall finnas militära baser etc på månen, men det var ju militären som såg till att de första rakterna kom upp och merparten av satelltier i omloppsbana är mer för militärt bruk än civilt. Det gäller nog att få alla länder som är med att vara med så vi inte får en onödig kapprustning.

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
2012-01-29 16:00
#6

I oktober 2011 hade 100 länder undertecknat och ratifierat avtalet och ytterligare 26 har än så länge bara undertecknat det.

Mer läsning:

Rymdfördraget

Outer Space Treaty

Annons:
medde
2012-01-30 12:55
#7

Suckar lite av det hela, amerikaner som ni säger..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

starhawk
2012-01-30 15:16
#8

Sen kan man ju fråga sig vilken måne det gäller enligt dom senaste uppgifterna har Jorden för närvarande fem månar, fast det är ju lite diskussioner om dom verkligen kan kallas Jordens månar, själv tycker jag det är lite att tänja på gränserna, Kruithne t. ex. passerar visst förbi Jorden var 700 år och har banan snarast låst vid solen än Jorden vilket jag tycker diskvalificerar den

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

HellviHumle
2012-01-30 16:56
#9

Det minsta man kan begära för ett objekt ska kallas måne, måste väl ändå vara att den snurrar runt jorden!

HH

starhawk
2012-01-31 07:51
#10

För att det skall kallas måne till Jorden skall omloppet vara centrerat till Jorden, i alla fall i min värld, Kruithnes bana överlappar Jordens bana så under en tid kan den sägas vara i omlopp runt Jorden, men resten av tiden då? Nä! inte en måne. Annars skulle den även vara måne till Merkurius, Venus och förmodligen ett antal andra planeter med den definitionen.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Farwuq
2012-01-31 09:12
#11

Här är en länk, till wiki, som handlar om astroiden.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cruithne

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Dominik]
2012-02-25 23:39
#12

I Amerika räknas pizza som en grönsak…

MissInAction
2012-02-25 23:51
#13

#12
Hahah ja, det säger ju en del Skrattande


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
starhawk
2012-02-26 13:47
#14

#12: Pizza kan även räknas som rött kött! åtminstone om man genomför en undersökning som skall fastställa ett samband mellan intag av rött kött och förhöjd cancer-risk

I ett annars vanligtvis välunderrättat TV-program hävdas att Jorden har fem månar, en är den famösa Kruithne som väl vid det här laget är helt avskriven, nån som har koll på dom andra tre? misstänker att dom blivit månar på lika lösa boliner som Kruithne

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Farwuq
2012-02-27 07:40
#15

Är inte 1685 Toro en av de där "månarna"?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

starhawk
2012-02-27 11:47
#16

#15: Möjligen, jag kommer tyvärr inte ihåg namnen på dom men minns att det var siffer och bokstavskombinationer av olika slag

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

felixhaljeskog
2012-02-27 14:13
#17

Jag har tänkt på en sak, man kan ju köpa en stjärna, via internet eller va de e.. men tänk om det visar sig vara en jordliknande planet som man möjligtvis kan bo på, är den då fortfarande min om jag har köpt den, den dagen vi kan ta oss dit?

ElLobo
2012-02-27 14:20
#18

#17: Tveksamt. Se mer om det internationella Rymdfördraget i #2-6.

Upp till toppen
Annons: