Annons:
Etikettmånar
Läst 971 ggr
[RipleyKatten]
2/25/12, 7:54 PM

Tjena ni som kan.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjena tjena.

Nu äre så här.

Att jag undrar varför månen är i den vinkeln den är. Tror faktiskt inte att jag har sett den i detta läge i svea rike.

Det närmsta jag kan komma på är när jag var i spanien. Där var månen ett "frown upside down"

Annons:
[Momiji]
2/25/12, 7:59 PM
#1

Såg detta nu då jag var ute och handlade. Reagerade också på att jag aldrig sett månen i den vinkeln heller.

MissInAction
2/25/12, 8:40 PM
#2

Jag sitter och tittar på månen just nu (ser igenom fönstret) och funderar också över den. Det är ju nymåne. Men den brukar väl vara mer upprätt? *förvirrad*
Eller så är det en såndär sak som man alltid har sett, men plötsligt reflekterar över och så tycker man att det inte stämmer Förvånad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

MissInAction
2/25/12, 8:42 PM
#3

Har det kanske att göra med vintern?


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

HellviHumle
2/25/12, 8:59 PM
#4

Nymånen följer ju efter solen och går ner strax efter. Solen och månen går, i pricip, i samma skenbara bana. Den belysta delen av månen är alltså vänd mot solen. Så det har med lutningen av banan att göra och därmed årstiden.

HH

HellviHumle
2/25/12, 9:00 PM
#5

Undrar om någon förstod nå't? Flört

HH

MissInAction
2/25/12, 9:25 PM
#6

Jag förstod Skrattande Men jorden lutar annorlunda på vintern än på sommaren, väl?


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
HellviHumle
2/25/12, 9:29 PM
#7

#6 Ja, det är det som gör att banan blir annorlunda på vintern.

HH

[RipleyKatten]
2/25/12, 10:14 PM
#8

Händer det varje vinter?

HellviHumle
2/25/12, 10:57 PM
#9

#8 Japp!

HH

[RipleyKatten]
2/26/12, 12:06 AM
#10

Haha awrite. Väldigt skumt att jag först nu tänker på det.

HellviHumle
2/26/12, 12:27 AM
#11

#10 Det är inte säkert att det är så märkligt. Ofta är det ju mulet den här tiden på året och för att man ska lägga märke till det så ska det vara nymåne och klart väder. Inte säkert att det inträffar så ofta.

HH

[Momiji]
2/26/12, 5:45 AM
#12

Kul, får hålla utkik efter detta i fortsättningen också Glad

HellviHumle
2/26/12, 9:25 AM
#13

Samma sak som "gör" att fullmånen står så högt på vintern och så lågt på sommaren. Och att den låga sommarfullmånen ser så röd ut ibland.

HH

Annons:
[RipleyKatten]
2/26/12, 6:14 PM
#14

Nu ser jag den igen. Om möjligt ännu mer vacker än igår. Antagligen för att det är molnfritt. Finns nog inget mer romantiskt att kolla upp på stjärnhimlen..

HellviHumle
2/26/12, 6:41 PM
#15

Då ser du Venus strax nedanför till höger och Jupiter lite ovanför till vänster.

HH

HellviHumle
2/26/12, 6:46 PM
#16

Jag har kanske missuppfattat din fråga förut. Så som månen är vänd på din bild är när månen är i nedan och går upp strax före solen. Åt vilket håll skäran är vänd hänger bara ihop med vilken fas månen är i. Givetvis beroende på att den sidan av månen som är vänd mot solen är den som är belyst.

Det jag tänkte på var att skäran nästan ligger ner nu på vintern och på sommaren mer står upp.

Har jag virrat till det ordentligt nu?

HH

Upp till toppen
Annons: