Annons:
Etiketterrymdenuniversum
Läst 1877 ggr
Cool-Cat
6/30/12, 7:59 PM

Brun Dvärgstjärna

Hörde Bill Deagle nämna att astronomer nu funnit en brun dvärg i eller i närheten av vårt solsystem.

Någon som har koll på vad som rör sig på astronomernas horisont i denna fråga ?

Någon astronom som berättar om detta?

Annons:
StefanW
7/3/12, 1:35 AM
#1

Nu är väl inte Bill Deagel någon som jag lyssnar och tror på, utan var och en får ha sin tro. Att det skulle hända något vid vintersolståndet 2012..ja ja, vi får se vad som händer.

Jag skulle tro att du får bättre svar inne på Konspirationsteorier.ifokus än här inne.

Stefan - Modellbyggare

Farwuq
7/3/12, 12:40 PM
#2

Jag ställer mig ytterst tveksam till dessa teorier.

Det finns ett mycket tungt vägande skäl till att tänka efter.

Om det skulle finnas en större himlakropp som periodiskt (om så det rör sig om tiotusentals år) återvände till de inre delarna av solsystemet, så skulle den redan ha varit här ett otal gånger under solsystemets historia.

Dessa besök skulle då redan ställt till med ett kaos i planeternas rörelser. Nu är det som så att de fyra inre planeterna ligger i nästan samma banplan och rör sig harmoniskt. De skulle inte göra detta om en såpass kraftig störning kom periodiskt.

Långperiodiskt återkommande kroppar kan dock finnas men knappast med de massor som det talas om här. Mer eller mindre massiva kometer kommer och går, möjligen kan det finnas någon med större massa, men jag kan inte tänka mig att de skulle kunna ha en brun dvärgs storlek.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Cool-Cat
7/10/12, 2:38 PM
#3

Så det finns inga färska rapporter om detta astronomer emellan ?

Nasa rapporterade på åttiotalet att en brun dvärg hade siktats vid vårt solsystem.

2 dagar senare tog man tillbaka detta.

Man insåg nog att man inte skulle avslöjat detta.

StefanW
7/10/12, 8:12 PM
#4

@#3 Vidhåller mitt svar i inlägg #1

Stefan - Modellbyggare

Cool-Cat
7/10/12, 8:26 PM
#5

#4 Du kanske missade att detta handlade om något helt annat.

Varför gick NASA ut med det för att sedan ta tillbaka det?

Ingen tvivlar väl på det…om så, varför då inte ställa en fråga eller googla det ?

StefanW
7/10/12, 8:45 PM
#6

@#5 Då förtydligar jag mitt svar, som blir det sista i denna tråd: Jag skulle tro att du får bättre svar inne på Konspirationsteorier.ifokus

Stefan - Modellbyggare

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
NASA
7/10/12, 10:21 PM
#8

Cool-Cat
7/10/12, 11:09 PM
#9

Inser att här inne har ni inga svar….eller frågor.

Rätt symtomatiskt !

Farwuq
7/11/12, 6:36 AM
#10

#9

Problemet är att det krävs mera "kött på benen" innan man man kan ta det hela på allvar.

Det finns så mycket som talar för att det inte finns en brun dvärg som regelbundet gästar oss i det inre av solsystemet.

En sådan sak som en brun dvärg skulle vara svår att tysta ner. Glöm inte att vi har kineser, indier, ryssar m.fl som även de tittar mot stjärnorna, skulle de tiga om de såg något så anmärkningsvärt som en brun dvärg? Jag kulle inte tro det.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Cool-Cat
7/11/12, 7:49 AM
#11

Konstigt att ingen härinne har en teori eller ens intresse att spekulera i anledningen till att nasa tillkännagav upptäckten av en stjärna här vid/i vårt solsystem för att sedan ta tillbaka det.

Är du bussig och återpublicerar #7 Farwuq ?

Farwuq
7/11/12, 9:14 AM
#12

Det kan vi bara spekulera om, jag kan inte ge dig ett seriöst svar.

Om det är som du säger och att det verkligen är sant, så är det anmärkningsvärt. Jag har ett minne någonstans i bakhuvudet om att jag hört just detta du säger. Jag skulle gärna se tillkännagivandet.

Men jag har fortfarande svårt att tro att utomstående forskningsorganisationer skulle tiga om de sett en brun dvärg så nära vårt solsystem.

Det är möjligt att en "främmande" kropp med signifikant massa återkommer periodiskt till vårt solsystem. Men då får det bli en bana med hög vinkel mot ekliptikan och perihelium någonstans utanför Jupiter. Jag har tidigare påpekat att det är ytterst osannolikt att en celest kropp med en massa i jordens klass eller mångdubbelt däröver, skulle kunna återkomma periodiskt till det inre av solsystemet utan ställa till med oreda. Även om det är 3.600 år mellan varje besök så skulle likväl den hunnit med ca 280.000 besök under de senaste miljarderna år.

Omöjligt är det däremot inte att det finns en kropp med stor massa ute i Oorts kometmoln eller strax utanför kuiperbältet, som ställer till det med harmonin där och skickar kometer inåt i solsystemet.

Jag hittade en länk till Aftonbladet om en brun dvärg i spektralklass Y, men den befinner sig på betryggande avstånd. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12664030.ab

Fler länkar: http://www.startrekdb.se/forum/topic/5789-nasa-har-upptaeckt-en-brun-dvaergstjaerna-som-inte-aer-varmare-aen-ditt-rum/

(Cool-Cat, att återpublicera #7 är värdens sak, till syvende och sist är det alltid Medde som har sista ordet. Skriv gärna till henne och be om att hon tar bort "bannet". Du ska veta att vi har ett seriöst intresse av astronomi och att vi anser att Nasas uttalande är intressanta. Men varför det är tillbakataget det är en fråga utanför den egentliga astronomin, den är snarast politisk.)

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

medde
7/11/12, 10:03 AM
#13

#9 -11 Ang frågan om inlägget som är bortröstat, så täker jag inte ta fram det, då medlemmar röstat bort det av en anledning, så låter jag det vara så.

Vidare har du fått bra svar av StefanW om var denna fråga passar bäst att ställa, Men även sajten duktiga Farwuq har svarat dig efter den bästa förmåga. Vilket jag instämmer väl i,.

Ang NASA tillkännagivande har jag inte sett eller läst, så hur ska man kunna tala om det, då det enl mig är "nada"

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Cool-Cat
7/12/12, 12:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Inte vet jag, men New York Times hade en artikel om något okänt som påverkar Neptunus och Uranus banor, 4 dagar efter att IRAS sköts upp 1983

VET MAN IDAG VAD SOM PÅVERKAR DERAS BANOR PÅ DETTA SÄTT ?

medde
7/12/12, 12:08 PM
#15

Oj det var en artikel av det äldre slaget eftersom den är över 30..Jag får till att den utgavs 81 men kan kanske se fel om det.  ska vara 83 och då några dagar efter den s5 jan 83 som då IRAS lämnade jorden.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Farwuq
7/12/12, 1:34 PM
#16

Gåtan med Uranus och Neptunus är vad jag vet ännu inte löst.

Avvikelserna i dessa planeters banor var en av orsakernas till att man började leta efter "Pluto". När man väl upptäckte Pluto 1930, så fann man att denna planetoid inte kunde förklara störningarna.

Obestämd

Så… Frågan kvarstår.
Något har stört/stör banorna och något har fått Uranus att kantra.

När detta inträffade har jag inte en aning om.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Terra Australis
7/13/12, 4:57 PM
#17

jag följer era diskussioner med intresse.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Upp till toppen
Annons: