Annons:
Etiketterrymdenuniversum
Läst 3842 ggr
[Älskamig]
2012-07-17 22:17

Vad är det bakom rymden?

Vad är det egentligen bakom rymden? Jag har nog missat det under NO-lektionerna när de har gått igenom ytterliggare information, men nu när det börjar mörkna om kvällarna igen (lite mer än innan midsommar i alla fall), så slår det mig "Vad är det bakom rymden?"

Annons:
HellviHumle
2012-07-18 09:00
#1

Den som det visste! Vi vet inte ens om det finns nåt där.

HH

StefanW
2012-07-18 09:33
#2

Vi ser idag bara några procent av universum och några få milijoner ljusår bort, det är inte lätt att få in hur stor det egentligen är.

Stefan - Modellbyggare

[Älskamig]
2012-07-18 11:37
#3

Vet att ingen egentligen vet det :/ Men vore intressant o få veta vad folk tror :)

StefanW
2012-07-18 13:05
#4

#3 Din fråga kanske skulle få mer svar om vad man tror inne på någon annan sajt. iFokus innehåller många sajter som t.ex. Astrologi, Existens och Övernarturligt.

Stefan - Modellbyggare

Farwuq
2012-07-19 06:55
#5

Vad som finns ”bakom” rymden? Därom tvista de lärde.

Man får akta sig för att endast tänka i tre dimensioner, universum kan vara vikt in i högre dimensioner och då kan vi inte uppfatta dess gränser.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

HellviHumle
2012-07-19 12:25
#6

#5 Krångla nu inte till det!

HH

Annons:
Farwuq
2012-07-19 16:31
#7

Skäms

Vi drakar är sådana.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Mark
2012-07-19 19:42
#8

Måste det finnas någonting över huvud taget?
Jag menar inte att det är tomt, utan att det inte är något alls, inte ens tomt?
Kanske det fnns fler universa, det är ju en gångbar teori. Multipla universa. Det är nog alltför svårt för oss människor att förstå - än så länge i alla fall.

Farwuq
2012-07-19 20:11
#9

Det är det som jag öppnar lite granna för i #5

Flört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Mark
2012-07-19 20:33
#10

Foten i munnen

Rumblebee
2012-07-19 21:08
#11

Vem vet vad som finns allra längst bort i universum. Kanske finns det bara mörkt tomrum där, kanske en vägg, eller så kanske universum är klotformat så som planeter är. Kanske är det det som Furwuq är skriver om, att det finns olika dimensioner och att de olika dimensionerna/universumen ligger som i en spiral…
Ärligt talat så tror jag att det är en fråga vi nog aldrig lär kunna besvara, enda vi vet är att det är enormt Glad

Magi-cat
2012-07-21 08:54
#12

tipsar om en av mina favvo-böcker:

"Hur universum fick sina fläckar" av Janna Levin.

Där diskuterar hon bl.a. nätta små begrepp som oändlighet och om inte oändligt -vaddå? Universums topologi - hur det ser ut om det är vikt si eller så. Om det expanderar eller inte - i så fall vad. Eller om vi helt "enkelt" måste ställa frågan på ett annat sätt…..i så fall hur…

Oändligt eller inte - fett stort är det….Skrattande


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mark
2012-07-21 09:58
#13

I kväll kl 18 visar Kunskapskanalen repris på "Jakten på universums slut"
Kanske kan vara nåt i detta sammanhang!

Annons:
Magi-cat
2012-07-21 09:59
#14

#13 passar ju bra in! Skrattande

Ta gärna upp en tråd på Oförklarade fenomen också om ni vill……


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Geru
2012-07-23 23:42
#15

Med tanke på att våra dimensioner inte faktiskt skulle existera bortom vårat universum så är det lagom svårt att föreställa sig exakt hur det ser ut:p Det är ju faktiskt ingenting som man kan se med ögonen, eller kanske ens hantera i huvudet. Än så länge i varje fall.

På ett teoretiskt plan skulle man kunna resa till gränsen, men frågan är vad man skulle hitta då?

Det finns ju absolut ingenting där(rättare sagt, det ska inte finnas xD) Och då pratar vi inte om vakkum, för där finns det fortfarande saker, och naturlagarna gäller där. Det skulle dom ju inte, på ett teoretiskt plan, gör om man åker utanför universum.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Upp till toppen
Annons: