Annons:
Etikettersolsystemetplaneterna
Läst 663 ggr
Magi-cat
2012-09-12 13:35

den beskyddande Jupiter...

en amatörastronom hade enligt följande artikel turen att filma ett nedslag på Jupiters yta i måndags, ett modell större.

ur artikeln:

"Jupiter impacts are of great interest to astronomers, amateur and professional, because they're part of the orbital billiards game that has shaped our solar system. In some cases, the cosmic interloper is destroyed before it has any visible effect on Jupiter's cloud tops. In weightier cases, the object breaks up and leaves black marks on the planet's atmosphere.The case of Comet Shoemaker-Levy 9 in 1994 is the most notable in recent memory.

Beyond the planetary science, there's the "phew" factor: Astronomers suspect that giant Jupiter's gravitational pull serves as a cosmic shield, sweeping up incoming objects that would have a deadlier effect if they were to slam into our planet. Some scientists say that without Jupiter, life on Earth wouldn't have had much of a chance.

http://io9.com/5942203/jupiter-may-have-just-saved-earth-from-a-devastating-impact-event


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
olaka
2012-09-12 16:01
#1

Det låter lite överdrivet, sannolikheten att ett objekt som på väg mot solen skulle träffa oss men istället träffar jupiter är väldigt liten.

Trots sin relativa storlek utgör ju jupitersgravitationsfält en infinitesimal del av himlavalvet.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Magi-cat
2012-09-12 18:32
#2

ur artikeln: Some scientists say that without Jupiter, life on Earth wouldn't have had much of a chance.

Det skulle iofs vara intressant att veta vilka scientists som säger vad.

Men olaka har tydligen tillgång till mer fakta för att kunna avgöra vad som är överdrivet?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

olaka
2012-09-12 18:45
#3

Det kan mycket väl vara så att jag har fel, men betänk hur många inkommande banor projektiler kan ha mot jorden och hur många av dessa banor som kan påverkas av jupiter.

Nu när jag tänker efter så har jag iofs läst nåt om att gasjättarna suger upp mycket av de lösa objekt som redan cirkulerar inuti solsystemet, så det kan vara det man menar, det är ju inte alla saker som kommer "utifrån"…

Shoemaker-Levy 9 är helt klart ett svincool händelse om inte annat!

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Magi-cat
2012-09-12 18:58
#4

#3 Jupiter är ju präktigt stor och kan, så vitt jag förstår, mycket väl fungera som en portvakt där ute i solsystemet. Har läst om detta på något annat håll också, ska försöka hitta det.

Svincool kan man nog kalla den händelsen.Glad


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: