Annons:
Etiketterrymdfartrymdfarare
Läst 1246 ggr
Evening Star
10/25/12, 11:05 PM

Chang'e 2

Kinesisk rymdsond på väg mot Asteroid

Den Kinesiska rymdsonden Chang'e 2 som tidigare kretsat runt Månen och senare Lagrangepunkt L2, lämnade L2 tidigt i somras för att möta upp Asteroiden (4179) Toutatis nu i December. Det är en förbiflygning och närmaste passage är planerad till den 13:e December. Detta är tänkt att bli Kinas första besök av en Asteroid med en rymdsond!

Man kan följa i detalj hur man i västvärlden försöker pussla ihop fakta om detta uppdrag på följande sidor:

Planetary Society

Unmannedspaceflight.com

Kina är ju lite hemliga med vissa av sina "missions" om man säger så, och det är inte helt lätt att hänga med.Tungan ute

Annons:
Farwuq
10/26/12, 6:40 AM
#1

Man får taga vara på det lilla, man får reda på.

Flört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Evening Star
10/26/12, 10:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 Jepp. Cool Så är det.

Evening Star
10/28/12, 9:17 PM
#3

Får tillägga att bilden i mitt svar #2 är framställd utifrån radarobservationer av Asteroiden (4179) Toutatis som gjorts av Goldstone observatoriet 1996. Toutatis har en omloppstid på c:a 4 år och passerar nära Jorden ibland. Då brukar man göra radarstudier med markbaserade observatorier. Således är det nu dags igen i December och denna gång är alltså även en kinesisk rymdsond på väg att möta upp.

Jag blev nått fel och jag missade att lägga till bildtexten när jag skrev förra gången. Flört

ElLobo
12/16/12, 5:10 PM
#4

New milestone for China: Probe snaps close-ups of asteroid Toutatis

China's official news agency is reporting that the country's Chang'e 2 deep-space probe made an amazing flyby of the asteroid Toutatis this week, snapping a series of pictures as it passed by at a distance of just 2 miles. The achievement signals China's entry into yet another exclusive space club.

Länk: New milestone for China: Probe snaps close-ups of asteroid Toutatis

Upp till toppen
Annons: