Annons:
Etikettövrigt
Läst 1989 ggr
medde
3/12/13, 2:19 PM

Ska ni titta upp?

Ska ni eller har ni börjar titta efter kometen som ska vara synlig ovan  för våra huvuden?  Kometen har redan gått att se på södra halvklotet och för oss ska den vara bäst och lättast att se från den 12 mars till 15 mars..

Kika gärna in på länkarna och läs lite om kometen, i artiklarna finnes du också en hel del info var och när du kan se den som bäst.

Kommer du ge dig ut för att söka och se efter kometen?

Länk

Länk

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Lynxx
3/12/13, 3:08 PM
#1

To f*****g cold! Å ja har bara horisont i öster :-(

/L

moondancer
3/12/13, 3:16 PM
#2

Något att spana efter på kvällspromenaderna :D

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Lynxx
3/12/13, 4:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Hm…ja har ju bron förstås. Näe, alldeles för vrålkallt!

Fråga e om man ens ser ngt pga kalldiset?

/L

Lynxx
3/12/13, 4:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Men kul att man kan beskära bilderna fr nya kameran, så mycket.

Här snackar vi upplösning asså!

/L

medde
3/12/13, 5:15 PM
#5

# 3 4 Wow vilka läckra bilder..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Xenity
3/12/13, 11:06 PM
#6

Jag var ute och tittade igår med men det var en massa kalldis här också :( Hoppas den inte tappar för mycket i ljusstyrka innan den kommit lite högre upp på himlen inom en vecka. Så jag ska hålla koll på den! Håller även tummarna för att det blir nått av ISON.

Live long and prosper!

Annons:
Lynxx
3/12/13, 11:18 PM
#7

Förstod nästan det :-/

/L

medde
3/13/13, 10:49 AM
#8

I dag publiceras en till artikel och klipp om ämnet.

Länk

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

FemFem
3/13/13, 6:33 PM
#9

Det är en sak jag inte fattar: jag har läst att nästa gång kometen visar sig är om sex miljoner år, men vart håller den hus under alla de åren? Var har den varit och hur kommer den tillbaka till jorden?

Jag försöker lära mig sånt här men det går lite trögt. ^^

medde
3/13/13, 6:55 PM
#10

#9 Prova med att kika in på den här länken, i det förklaras det på ett bra sätt och den tar upp en massa bra info. Klicka här

Kometer bildas lång bort eller lättare sagt  i solsystemets kalla delar.  och blir blir synliga för oss för dom kommer in i solsystemets varma inre delar. Kometer ligger oftas i elliptiska banor som då för dom omväxlande nära el långt från solen

Men kika in på länken så kommer du nog bli nöjd och få en hel del bra kometinfo

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Lynxx
3/13/13, 9:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Ja vet inte - ja kollade idag - såg månen - men kometen smet den :-/

/L

FemFem
3/14/13, 9:16 PM
#12

#10 Tack!

StefanW
3/14/13, 9:26 PM
#13

Var ute tidigare och rastade hunden, passade då på att försöka få en glimt av den. hade med mig en vanlig fältkikare och jag tror att det var den jag såg! Inte var det mycket, men ändå…!

Stefan - Modellbyggare

Annons:
medde
3/14/13, 9:53 PM
#14

#13 Sicken tur du har, här är det kört återigen att se något.. Muttrar

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Dioramabyggare
3/15/13, 12:05 AM
#15

Jag och hustrun var iväg till en plats nästan helt utan gatlyktor vid 20-tiden i kväll, men just där vi stod på stranden till en sjö och tittade efter kometen utrustade med varsin 8x21- och 7x50-kikare (vi äger inget teleskop) stördes vi av ljuset från bebyggelsen på andra sidan sjön. Men jag är säker på att det var kometen vi såg, eftersom den rörde sig så relativt fort, från söder till norr. Just när den passerade månen gick kometen inte att se i de kikare vi hade med oss på grund av ljuset från månen, trots att "månskäran" var så tunn😕.

Kanske jag går dit i morgon kväll igen och ser om jag kan upptäcka den då också.

Mark
3/15/13, 9:06 AM
#16

Såg den igår! Men det var lite av en besvikelse, syntes bara nätt och jämt.
#15 Man kan absolut inte se att den rör sig. Man måste i så fall jämföra läget med flera timmars mellanrum. Antagligen såg ni en satellit

Dioramabyggare
3/15/13, 5:19 PM
#17

#16: Aha… så det finns alltså satelliter som rör sig längs med horisonten, och dessutom så nära den?

Mark
3/15/13, 6:18 PM
#18

Jo då!

FemFem
3/15/13, 6:48 PM
#19

Jaha, nu har man varit ute och tittat då. Såg jag den så är jag åtminstone inte medveten om det. ^^ Jag visste inte riktigt vad jag skulle vänta mig; en ljusprick, ett ljusklot, ett streck… så jag tittade efter alltihop för säkerhets skull. Och så helt plötsligt när jag står och kollar i närheten av månen så dyker det upp en orange ljusstrimma på himlen som färdas ganska fort. Min reaktion: ah maj gadd, kometen! Samtidigt kände jag mig lite misstrogen eftersom jag inte trodde att det var SÅ lätt att få syn på den. Men jag står i alla fall glatt, och vördnadsfullt, kvar och kollar medan strecket åker över himlen och sen bleknar bort. Och då dyker det givetvis upp ett till streck en bit till höger om det första.

Ojski pojski, det är nog flygplan. Som jag stått och fånstirrat på en bra stund. Mitt i bebyggelsen också. Hoppas att folk inte tyckte att jag såg knäpp ut. Fast de kan ju förstås inte veta om jag är flygplansfantast eller något.

Awkward är ordet. Tur att man inte ropade KOMETEN! högt och tydligt i alla fall. Nåväl, man får väl bjuda på sånt här tills man lärt sig. ^^

Magi-cat
3/15/13, 9:48 PM
#20

Är nästan säker på att jag såg den idag! 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Xenity
3/15/13, 10:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Kul att höra att några av er fått de den men var själv ute ikväll igen strax efter sju utan att få se den idag heller. Lite retande med tanke på att Barometern fått in en läsarbild och där har den bra storlek i förhållande till träden i bakgrunden iaf. Stefan vilken tid var du ute på hundrundan när du såg den? Så då får man göra som Lynxx… 😉

Live long and prosper!

olaka
3/16/13, 9:12 PM
#22

Många bra bilder på Pan-STARRS på förstasidan av http://astronet.se/ just nu.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Farwuq
3/17/13, 9:41 AM
#23

En massa moln och dis i väster, ännu ingen komet.

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

medde
3/17/13, 10:07 AM
#24

322 Tack för länken. bra bilder att kika på. Eftersom man inte haft en chans själv att få se något av den.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Farwuq
3/17/13, 7:39 PM
#25

Hur högt över horisonten och vid vilken tidpunkt?

Jag spanade som en tok nu i kväll men såg inget, jag höll på att frysa ihjäl i blåsten.

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
3/17/13, 9:57 PM
#26

#25 19-tiden på kvällen, en handsbredd över horisonten ungefär, ta riktning från Cassiopeja och så neråt till nordväst…..

man bör ha kikare, annars är det svårt…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
3/18/13, 8:11 AM
#27

OK, tack ska du ha Katten.

🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Magi-cat
3/18/13, 8:57 AM
#28

#27 Det var så lite.🙂

Lite till: Till vänster om Pegasus. (Hoppas jag säger rätt nu) Har du träd vid horisonten måste du upp en bit, annars ser du den inte. Visserligen kommer den högre upp allt eftersom, men som jag förstår blir den ljussvagare då också.

Gå ut lite efter kl 19. Det är ju ljust då ännu, men det är finns när skymningen sänker sig allt mer och ögonen vänjer sig. Snart ser du den!🌛 Lite märkvärdigt är det allt, med dessa (nästan) tidlösa besökare från världsrymden!✨


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
3/18/13, 9:26 AM
#29

Ja, det är lite mystiskt med dessa "besökare", de vistas och vilar i kylan i upptill miljoner år, sen gör de en hastig sväng ner till oss och försvinner ut i mörkret för en ny viloperiod.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Xenity
3/18/13, 7:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Äntligen var förhållandena de rätta igår kväll!

Live long and prosper!

Farwuq
3/18/13, 7:32 PM
#31

Fin-fin bild.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

medde
3/18/13, 7:48 PM
#32

Vilken fin bild, härligt minne!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Magi-cat
3/18/13, 9:01 PM
#33

Härligt! 🌛


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mark
3/21/13, 10:12 AM
#34

En annan fin bild

Får inte in länken på vanligt sätt, men här finns bilden: http://www.saaf.se/

Annons:
medde
3/21/13, 5:36 PM
#35

#34 Instämmer, riktigt fin bild.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: