Annons:
Etiketterrymdenuniversum
Läst 1412 ggr
Lynxx
8/7/13, 10:36 PM

Dags för Perseiderna 11-13/8-13

Night Sky: Visible Planets, Moon Phases & Events, August 2013 | Space.com

http://www.space.com/16149-night-sky.html

/L

Annons:
medde
8/8/13, 7:55 PM
#1

Intressant Tack  för länken och ska kika in på länken.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
8/8/13, 8:00 PM
#2

En annan trevlig länk om ämnet

Klicka här

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

HellviHumle
8/8/13, 11:11 PM
#3

Bara hoppas på fotoväder!

HH

medde
8/9/13, 6:55 AM
#4

Just nu ser det inte så ljust ut

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Magi-cat
8/9/13, 4:19 PM
#5

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Leo
8/10/13, 7:00 AM
#6

tittade lite igar och onskade att jag hade en battre kamera for natthimlen har pa landet ar fantastisk. Men jag lyckades inte se nagra stjarnskott. Om jag vaknar inatt igen ar det troligtvis lite battre och jag tar med min lilla digitalare ut oxa. (har iofs en riktigt bra analog kamera med losa objektiv och stallbara slutartider mm mm) ps just nu ar det sjtjarnklart varje natt har

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Annons:
ElLobo
8/10/13, 8:13 AM
#7

Rymdgrus ovanför Skövde

Nu bjuder Perseiderna på ett nattliga skådespel - om det inte är molnigt. Jorden passerar ett bälte med rymdgrus och det kommer bli många stjärnfall.

Länk: Rymdgrus ovanför Skövde

[pepparkatt]2
8/11/13, 12:43 AM
#8

Min sambo o jag låg ute mellan 22:30 - 00:15, vi såg 4 stycken fall och två av något jag aldrig sett förut… Dök upp från ingenstans, såg ett klart sken lika stort som en "stor stjärna" om jag får uttrycka mig så… Åkte från vänster till höger och blinkade starkt med ca 5 sekunders mellanrum. IOM att jag bor vid Arlanda så kan jag med all säkerhet säga att detta inte var ett plan av någon sort. Det var dessutom för högt upp. Såg ut som en satellit i rörelsen, men blinkandet gjorde oss osäkra och den försvann efter en halv minut kanske. Så jag googlade och hittade att satelliter kan blinka pga reflektioner och rotation. Men detta hade ett rytmisk sken. Efter ca 15 min kom det igen, från samma håll men varade inte lika länge. Detta hände 23:35 och runt 23:50-55. Någon som såg eller vet vad det kan ha varit? Vi är väldigt nyfikna!!

Leo
8/11/13, 5:22 AM
#9

molnigt inatt 😭

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Magi-cat
8/11/13, 7:59 AM
#10

molnigt här med….😎 Hoppas på bättre tur i natt….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

StefanW
8/11/13, 10:57 AM
#11

Här var det också molnigt.

Stefan - Modellbyggare

HellviHumle
8/11/13, 11:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#8 Jag är rätt övertygad om att det var ett par satelliter. Inte ovanligt att de blinkar så där.

Efter att ha kollat bilderna från gårdagens meteor"jakt" så kan jag konstatera att det blev någon enstaka på bild men inget av värde. 

HH

medde
8/11/13, 8:04 PM
#13

Just öser regnet ned här över

En SVENSK länk  i ämnet från dagens press Klicka här😉

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
ElLobo
8/12/13, 4:30 PM
#14

Nu kan du se stjärnfall

Under natten till tisdagen har du störst chans att se många meteorer, eller stjärnfall som det brukar kallas. Perseiderna är heter meteorregnet som då syns från jorden.

Länk: Nu kan du se stjärnfall

HellviHumle
8/12/13, 4:54 PM
#15

#14 Under förutsättning att det är klart! 🙂

HH

Lynxx
8/12/13, 6:56 PM
#16

Störst chans att se ngt, e nog i Bohuslän, Vänern & Vätternområdet.

/L

veran
8/13/13, 1:11 PM
#17

Har en fantastisk stjärnhimmel när det är klart. Upplevde flera vackra och stora "stjärnfall" som nästan tog andan ur mig. Låg ute på vårt trädgårdsbord natten till tisdag mellan drygt midnatt till drygt 0200. Missade nog det vackraste men blev för trött för vidare skådning.

Upplevde dock något liknande som #8 fast flera på en gång och som åkte åt olika håll. Aldrig sett förr. Det är alltså satelliter.

HellviHumle
8/13/13, 2:11 PM
#18

Var ute och plåtade några timmar. Såg en del men mest små. Bara svaga spår på bilderna. 

HH

Magi-cat
8/16/13, 8:31 AM
#19

Man kan också, om man har tur, beundra en stjärnsmäll i Delfinen:

http://www.popast.nu/2013/08/se-en-nova-sa-hittar-du-till-nya-stjarnsmallen-i-delfinen.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: