Annons:
Etikettövrigt
Läst 995 ggr
ixtab
11/27/14, 8:12 PM

När ??

Hej

Jag har hört att Vintersolståndet i år ska vara den 22 dec kl?? 
Jag hittar ingenstans att verifiera detta :( Kan någon här hjälpa mig?
Det är tämligen viktigt för mig, då jag firar Yule..

Tack på förhand, ni som vet och orkar svara. <3

Live long and prosper

Annons:
Vardigsjälv
11/27/14, 8:19 PM
#1

Vintersolståndet är väll ingen specifik tid, det är väll bara årets kortaste dag men ingen specifik tid, eller?

ixtab
11/27/14, 8:22 PM
#2

Jo tiden är oxå bestämd.. Det brukar vara runt 1800 tiden. :)

Live long and prosper

Vardigsjälv
11/27/14, 8:32 PM
#4

Men jag fattar inte riktigt hur det kan finnas en tid på när det är årets kortaste dag. Trodde det liksom bara var dagen som var vintersolståndet. Nu fattar jag inte riktigt:)

ixtab
11/27/14, 10:29 PM
#5

Det är en tidpunkt som avses. Det är när jorden passerar en speciell punkt på sin bana runt solen, just där jordens södra halvklot lutar mest fördelaktigt mot solen. Vid sommarsolstånd är det tvärtom, då lutar jordens norra halvklot mest fördelaktigt mot solen. Så har jag fått lära mig, men jag kan ha fel..
Men självklart firar vi dagen. Jag brukar alltid fira den 21, men jag så på inlägg att det är inte förrän nästa Dec. som det är den 22.. 

Tack för hjälpen Knasper❤️

🌺

Live long and prosper

Farwuq
11/28/14, 7:41 AM
#6

Helt rätt,  23:03 den 21:a december är det Vintersolstånd.

Sen att den mörkaste kvällen kommer en vecka tidigare och den mörkaste morgonen kommer en vecka senare det är en annan sak.

http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/asymmetri-i-solens-upp-och-nedgangstider-1.17255

EDIT: Glömde säga att det var UTC/GMT tid.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
HellviHumle
11/28/14, 9:54 PM
#7

Hmm, enligt calsky.com, så infaller den 00.03 den 22/12 här dvs på Gotland. Borde inte skilja så mycket.

HH

Upp till toppen
Annons: