Etikettrymden-artikel
5/23/08, 2:56 PM

Johannes Kepler

Friedrich Johannes Kepler (även Ioannes Keplerus), född 27 december 1571 i Weil der Stadt, död 15 november 1630 i Regensburg, var en tysk astronom, matematiker, mystiker och fysiker. Efterträdde Tycho Brahe som kejserlig matematiker i Prag år 1601.

Kepler började studera vid universitet i Tübingen 1589. Här blev han inspirerad av matematikprofessorn Michael Maestlin som var en anhängare av den heliocentriska världsbilden som utformades av Nicolaus Copernicus i början på 1500-talet. År 1594 börjar han själv arbeta som matematikprofessor i Graz. Här skriver han 1596 sitt första astronomiarbete, Det kosmografiska mysteriet, där han försöker förklara sfärerna för Merkurius, Venus, Jorden, Mars, Jupiter och Saturnus.

På grund av religiösa oroligheter här var han tvungen att lämna staden 1599 och 1600 utsågs han av Tycho Brahe till medhjälpare i hans astronomiska arbeten i Prag. Då Tycho Brahe dog 1601 efterträdde han Brahe som hovastronom hos kejsar Rudolf II i Prag, och senare bodde och undervisade han (1612-1626 i Linz. År 1619 skrev han Harmonice mundi (världsharmonin), där han bland annat beskrev sambandet mellan planeternas omloppstider och längden på deras banor. I boken kan man även läsa om hans felaktiga (men estetiskt tilltalande) teori om att planetsystemet och i dess rörelser och proportioner skulle återspegla musikaliska harmonier.

Keplers grav förstördes när den svenska armén plundrade Prag år 1632.

Keplers lagar om himlakropparnas elliptiska rörelser hjälpte senare Isaac Newton att framställa sina teser om gravitationen. Han utvecklade även vintunnornas geometri.

Kepler var lika mycket mystiker som matematiker och astronom. Han producerade många idéer, en som han aldrig riktigt övergav var den att varje sfär i universums omkrets motsvarades av omkretser som kunde fås fram genom en modell med de fem platonska kropparna inuti varandra. På Keplers tid kunde detta tjäna som en rimlig arbetshypotes eftersom sfärer är perfekta kroppar och det som sker på himlen är perfekt och inte besudlat av jordelivets tillkortakommanden.

När Kepler kom i kontakt med Tycho Brahe i Prag kunde han (efter mycket huvudbry och tungt beräkningsarbete) utifrån dennes extremt noggranna mätningar av planeternas läge komma fram till sina tre lagar.

Keplers lagar beskriver himlakroppars centralrörelse i solsystemet och lades fram av Johannes Kepler (1571-1630). De var huvudsakligen empiriskt grundade på Tycho Brahes omfattande och noggranna observationer av planeten Mars. Trots att Kepler kände till Nicolaus Cusanus' syn på Universum, delade han inte dennes uppfattning om stjärnorna.

Keplers första lag: Planetbanorna är ellipser med stjärnan i den ena brännpunkten

Keplers första lag

Keplers andra lag: Varje planet rör sig längs sin elliptiska bana med en sådan hastighet att en linje från planeten till stjärnan alltid sveper över en lika stor area på samma tid.

Keplers andra lag

Keplers tredje lag: Uttrycket \frac{T^2}{r^3} = k ger samma konstanta värde för alla planeter som snurrar runt stjärnan, där T är planetens omloppstid och r medelavståndet från stjärnan.

Med Keplers numeriska lagar kunde astronomer göra 10 ggr mer precisa förutsägelser än tidigare och när Isaac Newton hade publicerat sin gravtitationslag år 1687 och utifrån den teoretiskt härlett Keplers lagar, började allt fler inse att det var jorden som rörde sig kring solen och inte tvärtom.

göra 10 ggr mer precisa förutsägelser än tidigare och när hade publicerat sin gravtitationslag år och utifrån den teoretiskt härlett Keplers lagar, började allt fler inse att det var som rörde sig kring och inte tvärtom.göra 10 ggr mer precisa förutsägelser än tidigare och när hade publicerat sin gravtitationslag år och utifrån den teoretiskt härlett Keplers lagar, började allt fler inse att det var som rörde sig kring och inte tvärtom.

Källa Wikipedia

5/23/08, 4:40 PM

Intressant Glad

5/23/08, 9:24 PM

Mycket tycker jag, denna man har satt sina spår väl.

11/6/08, 9:36 PM

Lyfter upp denna tråd, då jag känner den fallit i glömska

Mark
11/6/08, 9:37 PM

Den hade jag missat! Ska lusläsa!

11/6/08, 9:51 PM

Var lite "bak" i sajten och sprang på denna.

Mark
11/6/08, 9:55 PM

Sa du "bakis ajten"  Tyst

StefanW
11/7/08, 12:05 AM

Hmmm…baksida kan man tolka på flera sätt… Skrattande

Intressant inlägg!

Stefan - Modellbyggare

11/7/08, 11:04 AM

Mmmm Mycket lustigt, men med er lustigpellar här så är det detta man väntar sig som kvinna!

StefanW
11/7/08, 11:07 AM

Va! Är det kvinnor här inne? Och det säger ni först nu!

Skrattande