Etikettrymden-artikel
2008-03-05 19:21

Big Bang

Big Bang (eller Stora Smällen), är standardteorin om universums uppkomst. Enligt denna teori skapades universum och rumtiden för ca 13,7 miljarder år sedan, då universum började expandera från att ha varit koncentrerat i en punkt

Termen myntades av astronomen Fred Hoyle (som var motståndare till den) under en radiointervju i BBC den 28 mars 1949. Termen i sig är dock missvisande då det inte handlar om en explosion av materia i en tom rymd utan istället om en expansion av rummet självt som materien befinner sig i. Grunden till Big Bang-teorin lades dock redan 1922 av den ryske matematikern Aleksandr Fridman och oberoende 1927 av den katolske prästen och astronomen fader Georges Lemaître (1894-1966). Fridman var den förste som upptäckte att det fanns lösningar till Albert Einsteins allmänna relativitetsteori där universum inte var statiskt utan kunde utvidgas eller krympa. Einstein hade infört den kosmologisk konstanten i sina fältekvationer för att kunna ha ett statiskt universum, och avfärdade i början Fridmans ekvationer som ofysikaliska. Lemaître återupptäckte dessa lösningar fem år senare och var den som drog slutsatsen att om universum expanderar måste det ha haft en början - det som numera kallas Big Bang.

Det finns också nya mätningar (2006), vilka tolkas som att universum skulle vara 15,8 miljarder år gammalt. Den nya dateringen är baserad på mätningar av ljuset från en förmörkelsebinär i galaxen M33. När stjärnorna sett från jorden ligger på linje, blir deras totala ljus svagare. Genom att mäta dessa variationer kan astronomerna avgöra avståndet till dem. Det visar att M33 ligger längre bort än man trodde, och att universum.

Big Bang beskriver ett utvecklingsförlopp för universum. Enligt Big Bang-teorin är dagens universum ett resultat av en rumslig expansion av hela universum. Expansionsförloppet kan enligt teorin ske på olika sätt beroende på bland annat mängden materia i universum. Ett vanligt missförstånd rörande Big Bang är att teorin beskriver en explosion i likhet med en bomb. Skillnaden mellan expansionen som Big Bang-teorin beskriver och en vanlig expansion är att den vanliga expansionen sker i ett befintligt rum medan universums expansion är en expansion av själva rummet i sig självt. Resultatet av den vanliga expansionen är sålunda att produkten av expansionen expanderar i ett i övrigt tomt utrymme. Däremot expanderar universum genom att avståndet mellan varje punkt på större avstånd i universum ökar med tiden. Tiden själv deltar inte i expansionen, ej heller din lokala måttstock. Skalan hos nära föremål blir därför konstant, vilket brukar förklaras med att gravitationens attraktion övervägar på nära håll. Då rummet och tiden (rumtiden) skapades i och med Big Bang är frågor som "vad expanderar universum i?" eller "vad finns utanför universum?" meningslösa, då rumsliga begrepp, enligt teorin, inte är definierade på andra ställen än i universum. Också tidsbegreppet "före Big Bang", är av samma anledning meningslös.

Big Bang definieras som singulariteten vid universums skapelse. Stephen Hawking har dock visat att en möjlighet (på grund av kvantmekaniska effekter) är att universum skapades utan någon singularitet det första ögonblicket. Istället skulle rumtiden bildat en slags avrundad geometri, ungefär på samma sätt som man inte finner någon spets på jordytan när man åker till nordpolen.

Den kosmologiska modell som kallas Standardmodellen ger en mycket exakt beskrivning av en stor mängd kosmologiska observationer och experiment. Det tidigaste stödet kom genom Edwin Hubbles observation att mycket avlägsna galaxer avlägsnar sig från oss med en hastighet som är proportionell mot avståndet. På grund av universums expansion sker en rödförskjutning av avlägsna galaxers spektra som kan användas för att avståndsbestämma dem. (Denna rödförskjutning ska inte förväxlas med Dopplereffekten.) Detta förhållande kallas numera Hubbles lag.

Ett ytterligare starkt stöd för teorin kom genom Arno Penzias och Robert Wilsons upptäckt år 1964 av den så kallade kosmiska bakgrundstrålningen, som förutsagts av George Gamow redan 1948. Big Bang-teorin leder till en nästan homogen kosmisk bakgrundsstrålning vars spektrum är det för strålning från en svart kropp med en temperatur på 2,7 K. Teorin säger också att det ska förekomma mycket små fluktuationer i strålningens temperatur, vilka har sitt ursprung i kvantfluktuationer i densiteten i det tidiga universum. De relativt nya mätningarna av fluktuationer i bakgrundsstrålningen, som utförts av satellitexperimenten COBE och WMAP har bekräftat denna förutsägelse i detalj.

Det tredje klassiska stödet för Big Bang är de relativa förekomsterna av olika grundämnen i universum, vilket förklaras av teorin för Big Bang nukleosyntes.

En vanlig variant på Big Bang-teorin är att universum "pulserar" och genomgår upprepade "Big Bangs" varvid materien i universum praktiskt taget nyskapas med jämna mellanrum. Dessa modeller brukar kallas "cykliska universa".

Ett arbete av Neil Turok 2006 har visat att ett sådant universum skulle kunna förklara vissa problem med den kosmologiska konstanten, som vid tiden för (en) Big Bang, enligt vissa teorier, skulle behöva vara uppemot 10100 gånger större än de värden som verkar kunna mätas upp. En av konsekvenserna av Turoks arbeten är att universum skulle kunna vara minst 986 miljarder år gammalt, eventuellt till och med oändligt gammalt.

Rymdportalen. Big Bang

Källa Wikipedia

Av: medde

Datum för publicering

• 2008-03-05

• Redigerat 2023-06-20 09:50 av Magi-cat
2008-03-09 20:36

Vad tycker ni alla teorier om Big Bang? Det brukar vara många olika teorier.

2008-03-09 22:42

Ja du medde, det kanske är som jag sagt även i andra trådar, att det är bara vi människor som behöver en början och ett slut på allting. Jag tror inte det finns nåt enkelt svar på detta, för det är så stort att bara tänka på universum. Det finns nog bara en hel del spekulationer, men inte bara ett svar kanske? Vad vet jag..En gissning bara = )

2008-03-09 22:44

Ju mer jag läser om teorierna härovan , ju mindre fattar jag vad jag läser…Fot i munnnen

Knirken1
2008-03-10 01:07

Bra gjort av oss relativt kortlivade "varelser" (jordemänniskorna) att komma fram till så pass många bra teorier, som nog är ganska rätt också. Neil Turok tror jag är närmast sanningen med sina slutsatser om att universum (vårt närmaste) förmodligen är oändligt gammalt. Rumstidens ålder satt till 13,7 miljarder år, är typiskt en teoretisk tidsrymd. Praktiskt med det oändliga vacuumet/rymden, finns dock inget "tiden noll", enligt mig!. Tiderna startar lite här och där beroende på när & var bigbang centrumen får för sig att "explodera"/expandera. De (tiderna) saktar sedan in igen när tillräckligt mycket substans/atomer/molekyler samlar sig i klump igen. Frågan är vad= Fundersam??? som triggar igång dylika smällar igen & igen osv. Själv vill jag nog lägga till att vacuumets utsträckning rimligtvis också är oändlig. Detta säger oss nog också att oändligt många "Big bangar" utspelar/utspelat sig & kommer att utspela sig, då platsen som sagt var är "totalt oändlig".

Resonemanget (inklusive samtliga i tråden nämnda teorier) säger oss människor en hel del om chansen att vi skulle vara totalt ensamma med "våran" planet med ("känt")liv/"tänkande" existenser, på, i det oändliga vacuumet/rymden. Den chansen är nog ganska minimal mao (noll enligt mig). Att ens snudda vid tanken på att tro att tex vi (typiska matriella människor tex) skulle vara ensamma i universum kan nog betecknas som en värstingvariant av "hybris"  (storhetsvansinne), menar då jag. Ta i denna fråga bara in funderingen på hur många stjärnor vi har i våran "egen" Vintergata, som ju är rejält "nästgårds"/är i de närmaste "krokarna", i rymdmått mätt. Ingen idé att bli så jätte förvånad när man upplever "skumma" saker, eller ser obekanta "flygetyg" svajsa förbi i skyn (eller i vattnet!) Hej/ Kn1

2008-03-10 09:50

Ja jag tror då definitiv inte på att vi  är helt ensamma om att bara ha liv här på våran planet! Jag har sett och upplevt alldles för mycket själv för att inte tro på det. Universum kryllar av liv = ) Men tyvärr så har jag ingen bra förklaring på hur universum, uppstått. man kan ju bara försöka läsa och begrunda och försöka få in dessa termer i skallen som beskrivs härovan . En annan är ju inte direkt nån astrofysiker och slänger sig inte med alla dessa termer som beskrivs härovan varje dag. Tar tid att förstå och lära sig. Men att det finns liv därute, det är jag helt övertygad om. Det behöver jag varken vara proffessor eller matematiker för att förstå = )

2008-03-10 10:03

#5 Tror som dig, inte är vi ensamna där ute. Men alla frågor till som då kommer. Var?. Men det är så intresannt att lyssna på vad som hände runt Big Bang för alla tycker så olika och ingen tycks vara överänns, om hur och vad samt vad kommer att hända i framtiden.

Mark
2008-03-10 11:31

Rymdportalen - vilken bra sida! Den hade jag missat. En parentes: där såg jag att "Jules Verne", sopmodulen som jag frågat om i annan tråd, sändes upp igår.

2008-03-10 12:46

#7 Jag skrev även och gav en länk till en artikel som Dn gjort om Jules Verne i tråden om Endevour. Men rymdportalen är ett bra ställe att titta in på ibland.

2009-09-07 12:29

Det här med Big bang kan man ju också fundera över fler gånger Flört

2009-09-07 13:53

Man får olika tankar nästan vaje gång man funderar över Big Bang

2009-09-07 16:31

Javisst. Och nya teorier om det kommer det att komma. Hela tiden

2009-09-07 22:15

Det är lite av tjusningen.

Krikke
2009-09-10 00:31

Jag har en teori i min skalle! Det var en explosion och här sitter vi ;)!

/ Krikke

Medarbetare på Hockey iFokusFotboll iFokus

| Frölunda HC | IFK Göteborg |

Magi-cat
2023-02-04 12:38

Flyttade upp artikeln till löpsedel.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen