Etiketterplaneternarymdenjorden
Magi-cat
2022-04-29 08:54

Jorden bildades av smågrus och damm ...

… enligt en mycket intressant studie från Lunds universitet.

Tidigare har den gängse uppfattningen varit att jorden bildades genom multipla kollisioner av gigantiska asteroider.

Enligt denna nya och banbrytande teori var Tellus en kärna av sten och is som sög till sig småstenar till sin nuvarande storlek. Även kosmiskt damm spelade en stor och rent av avgörande roll i bildandet av jorden som planet.

"– Genom avancerade datorsimuleringar kan vi slå fast att jorden bildats av en kombination av småsten och damm från supernovaexplosioner i yttre solsystemet, samt damm från inre solsystemet som innehöll mycket mindre stoft från supernovor, säger Anders Johansen, astronomiprofessor vid Lunds universitet."

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Förra året lanserade forskare i Lund en banbrytande teori om att jorden bildades av småstenar som under miljontals år sögs ihop till en himlakropp. Denna förklaringsmodell stärks nu ytterligare genom en ny studie som visar att även kosmiskt damm spelade en avgörande roll för vår planets tillblivelse.
Carmarino
2022-04-29 14:50

Det låter rätt logiskt. Kollar man på de olika månarna runt solsystemets planeter så har de väl oftast bildats på samma sätt. Undantag finns förstås, men de allra flesta verkar ha börjat som en liten klunga stenar och sedan dragit till sig material från omgivningen.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ