Annons:
Etikettövrigt
Läst 1137 ggr
medde
12/23/07, 12:10 PM

Filter på teleskop.

Att använda filter på teleskop kan göra en väldig skillnad på vad man ser i teleskopet. De är glasskivor som kan skruvas fast på okularet och filtrera bort vissa färger i ljuset. De kan minska inverkan ljusföroreningar, öka kontrasten på planernas ytor. Men så kallade solfilter som sätts på okular är farliga, de kan lätt spricka, men ska inte lita på dem då det gäller att titta på solen.

Färgade filter. Blå filter dämpar rött, gula blockerar violetta och röda blockerar blått.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Farwuq
12/30/07, 1:30 AM
#1

Stämmer, solfilter blir ofta varna där de ligger nära fokalplanet, spricker de kan ögonen skadas. Det är bättre att projecera solbilden på en pappskiva och studera den indirekt.

(jag talar av erfarenhet)

:(

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

vanessa
12/30/07, 3:13 AM
#2

#1 Aj, det gör ont bara att läsa det. Det är det som är lite jobbigt med solförmörkelse bland annat. För man vill så gärna titta upp, och så krävs det så mycket förarbete innan. Suck. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
12/30/07, 11:43 AM
#3

Min dotter som fyller år i dag har fått ett teleskop. Oj! vad kul jag ska ha med det. Men hon har fått stora varningar hur hon ska använda det, Det med att använda en pappaskiva lät intresannt.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Farwuq
12/30/07, 1:04 PM
#4

#2

Nä, det krävs inte mycket förberedelsearbete vid en solförmörkelse.

Prova med att använda ett vanligt förstoringsglas mot en pappskiva.

Gör som om du skulle använda det som brännglas men sätt skivan en bit bakom fokalplanet – lika långt som förstoringsglasets brännvidd - låt det bli som om du byggde en lådkamera. Du bör då få en upp-och-nervänd blid av solen på skivan, jag gjorde själv så vid Venuspassagen i juni för några år sedan, Venus syntes tydligt som en svart prick på den projicerade solskivan.

Testa och träna vid klart väder så har du tekniken inne den dagen det gäller, ta gärna ett förstoringsglas med lång brännvidd.

Man kan också använda två cd-skivor och studera solen vid förmörkelse direkt igenom dem, det gäller bara att hitta sådana som inte har ogenomskinlig beläggning, det är bara till och testa sig fram försiktigt, förr i tiden använde jag några gamla 5 ¼ ’’ disketter.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

medde
12/30/07, 1:10 PM
#5

#4 Mycket intresannt, nu ska jag trimma in min dotter att kunna använda detta på rätt sätt.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
1/2/08, 7:11 PM
#6

Vad trist väder det har varit, tösen fick ett teleskop då hon fyllde år.Det  har  bara varit dåligt väder för att kunna titta och använda det. Så nu hoppas jag på fin klart så man kan titta lite.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Upp till toppen
Annons: