Meteorit.
En meteorit som faktiskt vägde mer än 10 000 ton slog upp en krater i Arizona, ok det var 50 000 år sedan den föll. Men värd att ta upp. Som jag sade innan den vägde hela 10 000 ton och slog upp en krater på 1 200 meter i diameter. Den förstördes till större delen av explosionen, det hittades 18 ton järnmeteoritfragment runt omkring denna krater. Vilken smäll detta måste ha varit! Den i Arizona är den mest bevarade och berömda.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Någon som vet om mera meteoriter? Vore kul att få in mera fakta om dom som kommit till oss och hälsat på.
Av de speciellare "himlafenomen" som jag faktiskt sett med egna ögon var faktiskt en (måste ha varit!) en nedfallande meteorit-sten. Det var ca 1970 eller 1971 (jag 10 -11 år då) när jag bodde "hemma" i Ludvika. Jag hade just slagit på TV:n för att kolla på Beppe Wolgers (i sängen+dockorna) i jullovsmorgonprogrammet -"Där är du,här är jag"- med ScobbiDoo, Rabalder, Calimero & de andra. Då fick jag se (ut genom lägenhetsfönstret) riktning (sjön) Vässman (blir mot väst) sett från L:a, en stor sten som föll rakt ner mot marken, eller i sjön!! (försvann ner/riktning "bakom" korvfabriken) Bedömmer att den var stor som en halv säng ungefär! /på heder & samvete!!! Det slog gulgröna lågor om den men inte så mycket, vilket jag fann konstigt. Jag såg den mörka/svarta knaggliga stenen tydligt inne bland flammorna. Tiden jag hann se den var väl ca 1 sekund, så den föll fort, men tydligen inte fortare än att den klarade sig från att brinna sönder mer än den verkade göra. Jag förklarade många ggr vad jag sett, men "föräldrar" mfl tittade vänligt/fånigt på mig som om jag bara tog i, & egentligen bara fantiserade. Drygt! Tre dagar senare i L:a tidning så fanns där en insändare från en dam som faktiskt beskrev samma "grej" (+plats/tidpunkt) men som hon sett från sin bil, körandes på väg in i Ludvika från Smedjebackshållet. Då började mina föräldrar att reagera. Det är nämligen ca 2 - 3 km "längre bortom/tillbaka" (jmf med vår bostads placering) jmf med nedslaget som jag beskrivit för dem. Det finns en ganska stor & bergig/hög ö där mitt i Vässman. Minns att jag då bedömde att den nog slog ner där. Borde ha plaskat som tusan annars med stora vågor in mot stan & runt ikring. Finner det fortfarande konstigt att inte mera skrevs, talades om osv, om denna "grej". Så pass stor "sten" & allt. Får väl se det som lyckosamt att ingen fick den i skallen (eller bostaden!) i alla fall. Hej/Kn1

#1 Först! Vilken minnes flash bak i tiden jag fick med allt du räknade upp:-)
Håller även med det du avslutade med, komstigt att det inte skrev något i tidningen om denna"grej" Det borde verkligen ha varit bra stoff.