Annons:
Etiketterrymdfartrymdfarare
Läst 555 ggr
vanessa
3/29/08, 4:09 AM

National Geographic - Columbia

Snyft. Skulle somna och hamnade i ett program på National Geographic, som hade countdown på färjans sista tid. Sitter med ståpäls när programmet är slut. Så mycket hemska saker togs upp. Bland annat fick man höra "Lock doors", som man befaller i sambandsrummet när något händer. Ingen kan gå, ingen kan komma in. Allt ska redan ut när allt ligger färskt i minnet, och utan påverkan.

De såg på bilderna av färjans lyft att skum lossnat och träffat vingen och att det sett ut som om vingen skadats. Vad de på marken inte fick kolla var om vingen skadats. De ville ta bilder på vingen där uppe. Men Nasas ledning sa nej. Ledningen var oroade att kongressen skulle dra ner på pengarna till färjeprogrammet och rymdstationen. 

När haverikommisionen la fram åtgärder på det hela så sa de att alla måste fixa skummet. Att ledningshruppen måste ändras helt. Alla färjor ska kollas i rymden, innan nedfärd. Visserligen så hade de kanske inte lyckats räddas, men de hade i varje fall fått chansen. Att alla fritt ska få tala om saker som påverkar säkerheten med mera.

Slutligen så pratade anhöriga om det hela. Att deras respektive hade uppfyllt sin yttersta dröm, att se jorden från rymden. Att forska på saker som ska hjälpa mänskligheten. Och när man ser deras ögon där uppe, så ler de hela tiden. Är så lyckliga, tack och lov.

Men att pengar skulle döda dem och dålig ledning, det känns sorgligt. Men allt är rättat nu, och det är säkrare än tidigare. Nu ska jag sova, hoppas att jag inte drömmer om den sista färden de gjorde. Snyft. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Annons:
medde
3/29/08, 9:34 AM
#1

Så du har sett detta program nu, visst är det bra, och detta med Lock doors är ju ett hemskt ord att höra, men även att bra. Detta är för att all trafik med  komunikationen som finns utanför huset skall brytas och enbart finnas internt.

Hoppas du fick sova riktigt gott i alla fall.

Då ska jag inte låna ut denna film till dig. För du ska nog inte se den i repris.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vanessa
3/29/08, 10:41 PM
#2

Snyft. Så jag får inte låna den? Näh, jag behöver nog inte det. Sorgligt var de. Verklighet sätter en klump i halsen. Det är det som ändå är så intressant med forskning och upptäcksresande där uppe. Det är inte säkert och man måste ha ett brinnande intresse och vilja för att vilja offra tryggheten.. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
3/30/08, 2:26 PM
#3

Men snälla rara du! Vill du låna denna film, så är det bara att säga till. Självklart du får låna den.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Starfall
3/31/08, 1:08 AM
#4

Jag klarar nog inte av att se denna filmen :/ Låter ju så hemskt :'(

vanessa
3/31/08, 1:40 AM
#5

Det var inte som en skräckis, men det går in i hjärtat. Samtidigt så intressant att man fastnar. Och det som var intressant var undersökningen så att samma sak aldrig skulle hända igen. Därför kollar de alltid färjorna där uppe innan nedfärd. Bara kampen att hitta den svarta lådan. Det tragiska var att de som stod utanför och tittade på nedfärden, var att de förstod innan de på sambandscentralen om vad som hänt. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
3/31/08, 10:56 AM
#6

Detta var ju det hemska i det hela att folket såg först och sedan kom control room in och förstod vad som hänt. Det finns ju vidoefilm som är tagen där det syns biter som faller av färjan,som är tagna av "vanliga"människor. Hemska tanke.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Mark
3/31/08, 12:09 PM
#7

Den vågar inte jag se! Jag är den känsliga typen, så det går nog inte så bra

medde
3/31/08, 2:42 PM
#8

Men kan säga att den var väldigt bra och intresannt att se, och fokusen var på färjan och vad samt varför detta kunde ske, samt vad dom kan göra för att förhindra detta i framtiden.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: