Jordbävningar på månen.
Vet ni att det förekommer jordbävningar på månen? Apolloastronauterna lämnade faktiskt kvar instrument som mäter skakningarna i marken. Som registrerade faktisk cirka 3000 månbävningar per år!! Visst det är mindre än det som händer här på jorden. Samt att månens skakningar mycket svagare. Men de finns dock.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Vad intressant. Och framförallt smart av dem att lämna instrument kvar som håller koll. Ett väldigt vettigt sätt att lära sig saker, även när man inte är på plats. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Ja det var ju smart av dem att göra så. Annars skulle vi inte få veta. Jag hade inte en susning om att det förekommer jordbävningar på månen

Får man någon förklaring till dessa månbävningar? Här på jorden beror de ju på tektonplattornas rörelser mot varandra.
*kliar mig i huvdet* - får visst läsa på mer om månen.

Det kan vara "tidvattenkrafter" som påverkar månen.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

#4 Visst är det så! Månbävningarna drivs av att jordens dragningskraft "knådar" månen hela tiden. Månbanan är inte en perfekt cirkel, utan lite avlång (elliptisk). Detta ger upphov till vad som kallas en tidvattenkraft, som gör att månen hela tiden ändrar form.
Jag gillar ordet Månbävning..

Har inte tänk den tanken, men nu när du säger det .Så håller jag med:-)
Nu kan jag inte låta bli att leka med de andra planeternas namn nu..Vad sägs om Merkuriusbävning, eller Plutobävning..Hi Hi…* fniss* Saturnusbävning eller Jupiterbävning… Ha Ha..Ja, kul var det

Jag var inne och kollade lite intressanta uppgifter här
http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5nen
Där talar de om "månskalv" - fast jag tycker att månbävning var roligare namn - håller med dig nera :-)))

#9 Håller med er båda två:-) Ska in på länken och läsa, ska bli spännande, Tack!

Vad intressant, det hade jag ingen aning om! Månbävning var ett vackert ord

Gillar också ordet månbävning. Helt underbart ord. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Kan det vara för att det låter fint! Jordbävning vet vi ju är något mer skrämmande och därav inte låter fint?