Vetenskapsmagasinet
Indien i rymden i TV2 4/6, TV2 7/6 och SVT 24 9/6
"den här är en annan, en Airfix"

Tack för den påminnelsen. Hade i vanlig ordning glömt bort det :-). /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Tack! Detta ska program ska man nog inte missa. Har läst om Indien och deras projekt, det jämnför tydligen med en "kapplöpning" mellam Kina och Indien. Men mycket intresannt!
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Intrssant, någon får gärna påminna ikväll, jag är så förvirrad!

Lite mera information….
Vetenskapsmagasinet
Del 9 av 10: Rymdens nya härskare. Indien tar nu upp kampen med Kina om att bli nästa stora nation i rymden. Vetenskapsmagasinet är på plats i Bangalore, centrum för Indiens rymdprogram som redan har uppåt fyrtio år på nacken. Men nu går rymdprogrammet in i en helt ny fas där man planerar för bemannade rymdfärder. När NASA och ESA skär ned satsar länder som Indien och Kina. Samtidigt får rymden allt större strategisk betydelse, allt har en militär baksida. Programledare: Linda Nyberg. Från 3/6 i SVT2. Även i SVT2 7/6 och SVT24 9/6. Textat sid. 299. Bredbild .
Sänds klockan 23.20 - 23.50 den 04/06 på SVT2
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#4 Tack för denna infon. Kunde inte bli bättre:-)
#3 Klart jag påminner framåt kvällen

# 4Tack för god info!
#5 Tack på förhand för påminnelsen

#6 Nu påminner jag dig igen GLÖM EJ

# 7jobbar hårt på det, fats jag skall nog programmera videon ;-)

var det någon som såg programet? Vad tyckte ni i sä fall?

Mycket intressant program, visste inte att Indien hade ett så omfattande rymd program. Men med tanke på att det utbildas mycket ingengörer i Indien är det inte så konstigt. Det som var mest skrämmande var att se allt skrot och annat som finns i omloppsbana runt jorden. USA har faktiskt gjort slut på mycket mer pengar än vad månresorna kostade, för att försöka kunna försvara sej mot kärnvapenbärande robotar. Nu har dom alla fall en träff på något under "träning". Fanns nog vettigare saker att lägga dom pengarna på.

Missade självklart ptogrammet, men det berodde inte på ointresse. Tack för informationen Buran. Det lät sevärt, men går alltid i repris så en dag så ser jag den :-). /Vanessa

Programet var mycket intresannt Vanessa, så hoppas du kommer inte att missa det då det går igen.

Du som missade programmet har möjlighet att se det på nätet.
Se programmet Rymdens nya härskare i Play
Ps. Kolla soptunan i bakgrunden efter 3 min in i programmet.

Tack, Buran för tipset. /Vanessa

#13 Sopptunan den missade jag i programet på TV, vad om denna??
Det går ett program nu i kväll på Tv, vilken tid har jag just nu ingen koll på. men ska kolla och återkommer.
#10 Det har talats mycket om deras rymdprogram den senaste tiden i pressen. Men hur detta kommer att bli undrar……

#13 Det var kul! Undra hur många son tänkte på det?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Har tittat och ser inte denna tunna, samt att inlägget är ju inte tre minuter, utan 02,32 min, nu behöver jag hjälp.

#18 Tack StefanW. Verkligen ett super tack för ditt svar. Nu ska jag genast kolla in detta igen, Blir så nyfiken.