Första kvinna och man i rymden.
Den ryska kosmonauten Valentina Tereshkova sändes upp den 16 juni 1963 ombord på rymdskeppet Vostok-6. Valentina hade den fina radioanropssignalen "Chaika" ("Måsen"). Hon var der första kvinnan i rymden, och då måste vi ju även ta upp vilken som var den första mannen i rymden.
Jurij Gagarin som sändes upp med rymdskeppet Vostok från Baikonur i Kazakhstan den 12 april 1961. Jag har i en annan tråd skrivit om Gagrin.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Tänk vad hon försvunnit från historien ändå. Gagarin har man hört om så många gånger, men "måsen" har jag inte ens hört talas om. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Jo, vi som är något äldre och var med då det begav sig, vi har hört talas om henne många gånger.
Fast… inte på senare tid.
Det talas nästan inte alls heller om den första amerikanskan 1983, hon som kom som kvinna nr:3.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kanske vore kul att skriva något om dessa fantatiska kvinnor. Ska genast kolla efter lite mera fakta.

hmm…
Det dröjde nära nog 20 år från den första till den andra.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tänk att det skulle ta så lång tid! Vi kvinnor kan:-)

Jo, vi kan men många tror inte det tyvärr. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Visst kan vi mycket vi kvinnor!

Man kanske skulle skriva lite mer om dessa kvinnor, men även om dessa otroligt modiga män.
Ja vad glad man blir åt dessa kvinnliga astronauter och kosmonauter! De är tuffa tjejer som vågat.

Hyser en stor respekt för dessa personer.
Men visst kan det komma in lite "bus" i bland dom. som Tex det "lilla" svartsjuke drama som utspelade sig. Men det visar att dom är mänskliga som oss.