Inne på modellbygge.ifokus så håller vi på med ett gruppbygge med rymden som tema, här kommer mitt bidrag.
Här kommer mitt första bidrag till gruppbygget (lite annat är också på "G"). Tanken med detta bygge är att visa hur det såg ut när rymdfärjan Atlantis på var på uppdrag STS-71 och dockade med rymdstationen Mir i juni 1995. De var första gången de var sammankopplade och det var mellan den 29 juni och den 4 juli 1995 (4 dagar, 22 timmar, 9 minuter, 26 sekunder)
Atlantis (OV-104) gjorde sin första flygning i oktober 1985 och med start 1995, så gjorde den sju resor upp till MIR.
STS-71 patch:
Första delen till MIR sköts upp i februari 1986 och togs ner den 23 mars 2001 då den störtade i Stilla havet utanför Nya Zeeland under "kontrollerade former"!
MIR patch:
MIR stationen är Revells sats #04840 i skala 1/144 och rymdfärjan är en Airfix från 1978 (tack Buran för dekaler och modell, samt råd och stöd i detta projekt!)
De olika modulerna är nu monterade samt "torrpassning" av färjan, det gäller nu att få till lastutrymmet på Atlantis och få de olika modulerna att sitta som de gjorde under dockningen. Jag skall försöka att inte gräva ner mig i för mycket fakta, men det är svårt att sluta läsa när man hittar intressanta artiklar i ämnet.
Närmare redogörelse om respektive modul kommer under byggets gång.
Har satt sågen i lastutrymmet…
Torrpassning av färjan…
Modulerna är monterade och skall utrustas med lite mer detaljer…
Återkommer med lite mera bilder under byggets gång!
Stefan - Modellbyggare
Det beror lite på hur man räknar! Bygget kommer att ta några veckor, men då jobbar man inte med den 24 timmar om dygnet utan det blir små steg och därimellan så behöver lim och färg torka och härda innan man kommer vidare och då räknar man inte med all tid som går åt till att läsa och titta på referensmaterial, och narturligtvis hur "högt" man lägger ribban för den färdiga modellen
Stefan - Modellbyggare
MIR växer, på bilden är Kvant (längst upp), Spectr (längst ner), Till vänster är Piroda och till höger är Kristall med dockningsmodulen. I bak gömmer sig Core modulen. Kvar att montera är Progress som kom med mat och andra fönödenher och sedan vände tillbaka mot jorden för att brinna upp med avfall, samt Soyuz som fungerade som en räddningskapsel (det finns en idag på ISS)
Stefan - Modellbyggare
Nu är jag mycket glad!
Varför?
Jo, jag vann omröstningen i detta GB!
[
Stefan - Modellbyggare
wow…jag är mållös av bygget!
Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian