Annons:
Etikettnasa
Läst 918 ggr
nera
10/16/09, 11:34 PM

En designfråga..

Nu kanske jag kommer med en konstig fråga, men är det möjligtvis någon som vet vem som designar alla bildskyltarna med STS och numren på, plus alla astrounatnamnen till varje rymdresa?

Jag tycker alla skyltarna har sin egen unika form och design och det skulle vara roligt att få veta vem/vilka som sysslar med detta.

Någon som vet?

Glad

Annons:
StefanW
10/17/09, 12:39 AM
#1

Frågan är inte konstig, men inte lika lätt att svara på, men jag gör ett försök…

Jag skall se om jag kan verifiera det någonstans, men jag tror att det var Gordon Cooper som var en av de första 7 astronauterna som var med att få fram en av de första Patch som användes för uppdrag, de skulle symbolisera vad uppdraget gick ut på och vilka som var med. Till en början så hade de endast Sigma som är som en liten symbol som de använder inom militären för att visa trupptillhörighet. När de skulle upp i rymden så ville de ha något mer utmärkande. (En av de mest kända är väl Apollo 11 där man har en örn som landar på månen. The Eagel/Månlandaren)

Vad jag har förstått så är t.ex. varje besättning som skall åka med också med vid framtagningen av Misson Patch och sedan tar de hjälp av någon konstnär eller dylikt som lägger fram förslag som de får godkänna. En jag vet som gjort en del är Mike Okuda som jobbar för NASA.

Stefan - Modellbyggare

StefanW
10/17/09, 2:36 AM
#2

Tillägg… 

Här är en bra sida som visar de flesta…

NASA Divisions Insignia

Titta även lite längre ner på sidan och klicka på respektive

Mission Insignia Menu / Space Exploration Menu

Så kommer du att få mycket ögongodis! Jag själv skulle inte vara ledsen för en av varje…

Stefan - Modellbyggare

StefanW
10/17/09, 2:48 PM
#3

Vill man fördjupa sig lite till så finns det även:

Patches That Never Flew

Stefan - Modellbyggare

medde
10/17/09, 10:25 PM
#4

Vilken härlig tråd att få läsa.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

StefanW
10/18/09, 12:44 AM
#5

#4 Extra kul när det är något man gärna "brinner för"

Stefan - Modellbyggare

medde
10/18/09, 11:31 AM
#6

Visst är det:-)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
sissie
10/18/09, 10:57 PM
#7

Lite OT om Michael "Mike" Okuda.

Michael Okuda designade även en hel del för Star Trek. Enterprise-A brygga i filmen "The Voyage home. Han jobbade också som teknisk konsult när det gälle den framtida tekniska utvecklingen inom Star Trek.

Han skrev även Star Trek Encyclopedia tillsammans med sin fru Denise 1997, samt en uppdatering av denna 1999.

PS Har boken i min bokhylla!Flört

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

nera
10/18/09, 11:24 PM
#8

Tusen tack för svar och länkar Stefan, och sissie med Glad

Jätteintressant! Nu ska jag genast dyka in i länkarna och lära mig en massa nytt.

Toppen Skrattande

medde
10/19/09, 1:04 PM
#9

Länkarna är toppen, jag blev kvar i dom över timman.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: