
STS-130 Lift off live!
Nu börjar det närma sig uppskjutningen av STS-130
För er som vill följa det live kan se det via NASA TV
Lite mer om uppdraget finns att läsa i en tidigare artikel som ni hittar via denna länk: STS-130
Kommer att försöka skriva lite om vad som händer innan, så att ni kan följa med i händelse utvecklingen
Som det verkar just nu så sker uppskjutet kl 10.39 svensk tid.
Stefan - Modellbyggare

Just nu så har besättningen kommit fram till startplattan.
Kl 07.20 så skall de börja klättra ombord
Om ni tittar på live sändningen, så kommer ni se att de har pannlampor och sladdlampor för att se när de kliver ombord. Det är beroende på att färjan inte är inkopplad ännu.
Kl 08.09 är det kommunikationstest mellan astronauterna och markkontrollen.
Kl 08.34 så kommer luckan att stängas till Endeavour
Kl 09.04 då kommer all hjälppersonal att lämna startplattan
Kl 09.34 Flygledaren tar den sista Go / No Go genomgången.
Stefan - Modellbyggare

Nu har de stängt luckan och det rullar på som planerat.
Stefan - Modellbyggare

Att det just nu skulle bli No Go p.g.a. vädret är på 30% (var 40% för en liten stund sedan)
Stefan - Modellbyggare

Här följer schemat som gäller för dagen…
08:34 ……Hatch closure
09:04 ……White room closeout
09:24 ……Begin 10-minute built-in hold (T-minus 20m)
09:34 ……NASA test director countdown briefing
09:34 ……Resume countdown (T-minus 20m)
09:35 ……Backup flight computer to OPS 1
09:39 ……KSC area clear to launch
09:45 ……Begin final built-in hold (T-minus 9m)
10:15:47 …NTD launch status verification
10:30:47 …Resume countdown (T-minus 9m)
10:34:47 …Orbiter access arm retraction
10:34:47 …Launch window opens
10:34:47 …Hydraulic power system (APU) start
10:34:52 …Terminate LO2 replenish
10:35:47 …Purge sequence 4 hydraulic test
10:35:47 …IMUs to inertial
10:35:52 …Aerosurface profile
10:36:17 …Main engine steering test
10:36:52 …LO2 tank pressurization
10:37:12 …Fuel cells to internal reactants
10:37:17 …Clear caution-and-warning memory
10:37:47 …Crew closes visors
10:37:50 …LH2 tank pressurization
10:38:57 …SRB joint heater deactivation
10:39:16 …Shuttle GPCs take control of countdown
10:39:26 …SRB steering test
10:39:40 …Main engine start (T-6.6 seconds)
10:39:47 …SRB ignition (LAUNCH)
Stefan - Modellbyggare

Sedan knappt 30 minuter så är det No Go på grund av de låga molntäcket…
Stefan - Modellbyggare

God morgon!
Vad är det jag läser i sista inlägget? Skulle jag koppla upp mig på Nasa Tv:e, sen som jag var nu in. Men hur länge tll nästa'?
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Molntäcket verkar minde än vad som trott, den finns ännu en chans. Som kan pågå till 10,44
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Just nu var det No go! för väder allt anant var helt ok och fick Go. Så vädret är inte med denna morgon
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Uppskjutningsfönstret sträcker sig från 10:35:16 till 10:44:15 med en planerad uppskjutning kl. 10:39:50.
10.28 Alla har just nu gett Go, utom vädret………
Man kommer bl.a. att skicka upp plan som skall kontrollera molntäcket
Stefan - Modellbyggare

Det blev inget
Leo värd på Motorcykel i fokus

Nu är den helt inställd. Nytt försök i morgon
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

---------- I N S T Ä L L T --------------
Nu beslutade man att avbryta uppskjutet p.g.a väder förhållandet
Återkommer med nya tider………
Stefan - Modellbyggare

Återkommer om tid, eller till tänkta tider. Då det även kan bli under tisdagen om det inte blir under morgon fm
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Nästa chans är imorgon kl 10.14, enligt metrologerna så är det en 60% chans att det blir bättre än idag…….
Stefan - Modellbyggare

Är det exakt samma tid som för tisdagen? Har fö rmig jag räknade ut att det var den tiden på tisdagen? Eller har hjärnan inte vaknat helt ännu?
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

#15 Blir det tisdag så är det 09.51 som gäller…
Stefan - Modellbyggare

Flygledaren Mike Leinbach avbröt uppskjutningen idag p.g.a. molntäcket som var 150m tjockt på låg höjd skulle ha äventyrat en eventuell nödlandning.
Nu närmast så skall man tömma bränsletankarna och det arbetet tar 3 timmar.
Stefan - Modellbyggare

Nu hoppas vi på morgon dagen, viktiga tider undr morgonen
De tider du kan lyssna extra noga är Kl 9,09 det är då flygledaren tar go/no go. Sedan kommer det återigen Kl 10,00 prick
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Synd för molntäcket. Hade varit kul att se uppskjutningen.