Etikettövrigt
Läst 2712 ggr
medde
2011-02-12, 16:30

Norrskens färger.

Hur många har sett ett norrsken på riktigt? Jag har sett det en gång, men det var inget "stort" men dock ett norrsken som jag är glad att fåt sett på riktigt. Men man säger att dom vanligaste färgen är den gul/gröna. Den kommer från syreatomer. Men den kan även innnehålla andra färger som en röd färg, den röda som ligger då i den övre delen av norrskent  kommer även den syre, och  den som ligger i nedre kanterna kommer från  kvävemolekyler.Även violetta och blå kommer från kväve. Men rött kan också komma från protoner.

Men det finns många som säger att norrken kan låta, och så även hört det.,Vet ni var jag kan finna mer info om det?

Jag tycker personligen norrsken är något så oändligt vackert. Bilder att njuta av:Länk

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Farwuq
2011-02-12, 16:54

Jag hittade några länkar om Aurora Borealis. Själv kan jag inte minnas att jag sett norrsken. Höra norrskenet? Tja… Då behöver det nog vara på tysta ställen som norra Canada eller Sibirien. Lunda-miljön bjuder inte på så mycket tystnad.

Flört

http://geology.com/nasa/aurora-borealis.shtml

http://personal.inet.fi/koti/tom.eklund/aurora_tiedostot/auroralinks.html

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Farwuq
2011-02-12, 16:55

medde
2011-02-12, 16:57

Kul du fann lite om ljud=) Ska genast titta in på länkarna.

Mark
2011-02-12, 18:38

Har sett norrsken ganska många gånger, nästan varje vinter åtminsone någon gång. Borde kunna vara läge nu med kall och klar natt (vi hade -20 i natt). Men solaktiviteten är kanske för låg, skulle jag tro. Men visst är det fantastiskt!
Ljud har jag aldrig hört, men vet att många påstår att det kan finnas.

Läste en bra artikel för ett tag sedan. Ska se om jag kan hitta den igen.

medde
2011-02-12, 19:47

#4 Vore verkligen kul om du kunde finna den igen.

Mvh

Mark
2011-02-12, 20:56

Tror inte jag hittar den Gråter. Det var nog längre sen, än jag trodde. Men jag sprang på en liten artikel Illustrerad Vetenskap (1/2011). Jag kan göra ett litet "referat" om det finns intresse, men det är nog inte många nyheter, utan det mesta finns i Drakens länkar - som är mycket bra förresten, tack!

medde
2011-02-12, 21:01

#6 Det vore ju  helt toppen om du ville göra ett "litet referat" Då kommer jag bli väldigt glad.

Mark
2011-02-12, 21:36

Får väl försöka då, men som sagt, det blir lite dubbelinfo.

Norrsken, eller som man egentligen borde säga - polarsken, eftersom det finns även sydsken vid sydpolen. Det skapas av solvinden, energirika partiklar som slungas ut av solen. Dessa partiklar kolliderar med jordens atmosfär och böjs av jordens magnetfält in mot polerna i norr och söder. Beroende på vilka molekyler som träffas uppstår olika färger (se meddes inlägg).

Man kan normalt se polarskenet i ett bälte mellan 60 och 70 grader nord (och syd). Vid extra stark solvind kan man se det betydligt längre söder ut, kanske ner till Tyskland åt minstone. Vanligast är det på våren, en kall och klar natt. just nu är det inte så mycket solvindar, så det är ganska liten chans att få se det. Det finns webbsidor som lämnar prognoser på solvinden och därmed norrskenet, t ex "Space Weather".

Polarskenet kan delas in i olika grundformer:
Band - ett band av ljus i en cirkel runt polerna. Ses ofta med lodräta lysande ränder
Bågar - egentligen större veck på de lysande banden som följer magnetfältets kraftlinjer.
Fläckar - interferrensfenomen som uppstår av att flera bågar ser ut att ligga på samma ställe
Slöjor - när ett svagt ljus ligger över ett kraftigare polarsken
Strålar - ser ut att komma från en gemensam punkt, men det är egentligen en perspektiveffekt.

Polarsken finns även på andra planeter med en atmosfär, t ex Jupiter och Saturnus

Mark
2011-02-12, 21:54

Länk till Space Weather

Kolla deras Aurora Galleri också

medde
2011-02-12, 21:55

Tack Mark! Härlig läsning.

Hittade på de här bilderna, då du skrev om norrsken på andra planeter

Länk Jupiter  Länk Saturnus

Farwuq
2011-02-13, 09:16

Hmm…

Breddgrad 60-70. Kan det stämma? Skenet är väl inte centrerat kring den geografiska polen, är det inte centrerat runt i kring den magnetiska polen?

Obestämd

bea28
2011-02-14, 17:40

Jag bor på en gård mitt i den gotländska ödemarken, och eftersom att det är mörkt där på kvällarna har vi en fantastisk natthimmel, och jag har själv sett norrsken flera gånger.

Ett grönt sken är det vanligaste, men vita draperier och röda norrsken har jag sett också :)

I och för sig har jag inte sett något alls nu på över fem år,  men det är nog inte så konstigt då solaktiviteten varit väldigt låg.

När mina föräldrar bodde i Luleå såg dom en gång ett norrsken som var så starkt att det sprakade. Jag skulle lätt kunna åka upp till dit och vara ute en hel natt på fjället bara för att uppleva detta :D

[GunillaR]
2011-02-17, 16:31

Jag har sett norrsken många gånger. En gång i Malmö då det hade en djupröd färg med en ganska jämn färg och få skiftningar.

Sen har jag sett massvis med norrsken när jag bodde i Jämtland. Det mest vanliga var turkosfärgade "band/slöjor" som "fladdrade" över himlen. Några gånger var det mera grönt och lite suddigare och mindre skiftningar.

En gång gick utanpå alla i upplevelser. Det var som om det spändes upp ett jätteparaply rakt över mig där det sprakade lilarosa färger utifrån en mittpunkt. Ljuset var väldigt starkt och distinkt med snabba skiftningar.

medde
2011-02-17, 20:57

Det är bland det vackraste man kan se. Det jag såg som jag kallar "riktigt" var upp i norr, vi var upp med hundklubben och tränade hundarna i drag. Men vilken mäktig vacker syn det var.

Upp till toppen