Etiketterrymdfartrymdfarare
Läst 1240 ggr
ElLobo
2012-07-21, 01:29

20 juli 1969

"…ett jättekliv för mänskligheten"

Den 20:e juli 1969 nåddes NASA:s kontrollrum i Houston av det meddelande som man väntat på i fyra långa dagar: "Örnen har landat".

Länk: 20 juli 1969 "…ett jättekliv för mänskligheten"

StefanW
2012-07-21, 12:31

Det här är något jag jag läsa och titta på hur mycket som helst!

För att gräva ner sig lite till så var det Aldrin som sa de första orden precis hade landat: Yes. Okay. Contact light. OK, engine stop, därefter sa Armstrong: Houston Tranquility Base here. The Eagle has landed.

Lyssna på ljudfil: NASA

Utskrivet:

Aldrin: Altitude-velocity light. 3 1/2 down, 220 feet, 13 forward … forward. Coming down nicely. 200 feet, 4 1/2 down. 5 1/2 down. 5 1/2 down, 9 forward. That's good. 120 feet. 100 feet, 3 1/2 down, 9 forward.  Five percent. Okay. 75 feet. There's looking good. Down a half, 6 forward.

Mission control: 60 seconds [of fuel remaining].

Aldrin: Lights on … Down 2 1/2. Forward. Forward. Good. 40 feet, down 2 1/2. Kicking up some dust. 30 feet, 2 1/2 down. Faint shadow. 4 forward. 4 forward. Drifting to the right a little. Okay. Down a half.

Mission Control: 30 seconds [of fuel remaining].

Armstrong: Forward drift?

Aldrin: Yes. Okay. Contact light. OK, engine stop.

Armstrong:, Houston Tranquility Base here. The Eagle has landed.

Mission Control: Roger, Tranquility. We copy you on the ground. You got a bunch of guys about to turn blue. We're breathing again. Thanks a lot.

Stefan - Modellbyggare

Farwuq
2012-07-22, 05:44

Mja…

"Contact light. OK, engine stop"

Det sade man när spröten på landningsstället nådde marken. Då slog man av motorn och landaren föll den sista biten.

På Wikin står detta: "På undersidan av vardera foten fanns 152 cm långa elektromagnetiska sensorer. När dessa vidrörde månens yta tändes en indikator ("contact light") på LM instrumentpanel. Detta var en signal till astronauterna att stänga av raketmotorn och låta LM falla fritt den återstående biten ner till månen."

Såå, Amstrong var kanske först likväl.

Obestämd

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

StefanW
2012-07-22, 10:45

#2 Jag är med på ditt sätt att tänka, men han sa det efter det att de hade kontakt med ytan. Sedan kan vi nog diskutera i oändlighet. Jag var inte där personligen, sålunda vill jag inte ta gift på något, men jag känner mig så pass säker efter att ha läst mycket som är skrivet (långt ifrån allt!) och sett på många filmer från händelsen att jag känner mig säker.

Stefan - Modellbyggare

Farwuq
2012-07-22, 11:50

Jag är inte säker och jag säger inte emot dig, jag bara funderar.

Glad

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

StefanW
2012-07-22, 21:35

Ljudfil: klickbar länk

Klicka på länken ovan, så kommer du att se att de stod still när motorn stängdes av. Det var tänkt att Neil skulle stänga av, men det var Buzz som gjorde det.

Fundera och undra skall man göra! Annars lär man sig aldrig något nytt!Flört

Stefan - Modellbyggare

Upp till toppen