Annons:
Etiketterrymdfartrymdfarare
Läst 929 ggr
Mark
12/4/10, 5:39 PM

Vädersatelliten 50 år

Den 1 april 1960 skickades den första vädersatelliten upp. Det var TIROS-1, och den orsakade sensation bland framför allt världens meteorologer. Med dagens mått var den förstås inte så märkvärdig, suddiga bilder osv. Dessutom fungerade den bara i 78 dagar. Men den hann ändå ta ca 23000 bilder och skicka tiill jorden.

Idag skulle väl inte meterologerna klara sitt jobb utan satelliterna. Det finns i princip 2 typer av vädersatelliter, de geostationära och de polära. Den första typen står stilla på en punkt rakt ovanför ekvatorn. Ja, egentligen snurrar den förstås runt jorden, men farten är densamma som jordrotationen, därför finns den hela tiden över samma plats på jorden. Den andra typen cirkulerar runt jorden i nord-sydlig riktning, dvs över polerna.

Dessa satelliter används till en hel massa andra saker också, som att hålla koll på klimatförändringar, utsläpp, skogsbränder mm.

Jag tyckte det kunde vara kul att notera detta 50-årsjubileum, även om det är ett drygt halvår försent. Senaste numret av Illustrerad Vetenskap har en mycket bra artikel i ämnet, och även en hel del annat intressant för oss "astronomer".

Annons:
medde
12/4/10, 9:10 PM
#1

Tänk vad tiden här gott, 50 år! Det var som du skrev Mark, en hel del bilder den första han ta. Riktigt imponerad. Hur skulle vi klara oss i dag utan alla satelliter? Då dom ser till det mesta för människor vad vi än på jorden och även utanför våran jord

Tänk också vilka skillnader det läggs ner i summor nu och då.

Ska nog ge mig ut under morgondagen och söka rätt på en tidning.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Farwuq
12/5/10, 12:18 PM
#2

Jag har läst artikeln, den var riktigt intressant. De skrev lite om spionsateliter också.

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

medde
12/5/10, 1:02 PM
#3

Visst var den intressant. Ingen tvekan där inte!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: