Annons:
Etiketterrymdenuniversum
Läst 1354 ggr
sissie
2010-11-16 21:55

Annorlunda teori om Big Bang

Såg ett program på TV om några som har en annorlunda teori om Big Bang. Det är en teori som både innehåller pulserande universum och Big Bang teorin.

Teorin i grova drag är att universum består av många fler dimensioner än de fyra vi själva lever i. Längd, höjd, bredd och tid. Teorin är att det universum vi lever i kan liknas vid en skiva. En bit ifrån vår universumskiva finns andra skivor av universum. Dessa skivor dras sakta mot varandra. Skivorna är inte helt släta utan har utbuktningar och gropar. När två universumskivor kommer så nära varandra att de på någon punkt träffar varandra så blir det en Big Bang just där. Energin som då blir knuffar isär universumskivorna från varandra och det blir allmänt kaos och energi och materia flödar runt i de båda universumskivorna och skapar nya planeter och solar. Skivorna börjar röra sig från varandra och mot "grannen" på andra sidan. För att där efter många miljarder år stöta emot varandra och en ny Big Bang bildas.

Jag tycker teorin är mycket intressant då den accepterar att det fanns något innan Big Bang. Och att den inte förkastar Big Bang utan också accepterar teorin om ett pulserande universum som faller samman och föd på nytt.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
Farwuq
2010-11-17 13:36
#1

Jag har sett något liknande tidigare, då var det "bubblor" som stötte samman.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

sissie
2010-11-18 00:08
#2

Är kanske samma teori fast förklarad på ett annat sätt.Glad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
2010-11-21 12:12
#3

Vilket program såg du på sissie? Kommer det i reprise?

Det finns så många olika teorier om Big Bang. Men jag tillhör dom som tror på den "vanliga" men igentligen varför skulle endast den stämma. Men behöver en massa bevis.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

sissie
2010-11-23 08:25
#4

Tyvärr kommer jag inte ihåg vad programmet hette så jag missade aldra första minuterna på den. Men den gick på Discovery. Det är mycket möjligt att den går igen.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
2010-11-23 12:57
#5

Blir att kolla igenom deras programtablå

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: