Annons:
Etiketterrymdenuniversum
Läst 1376 ggr
[GunillaR]
2010-11-07 13:04

En stor himlakropp

Skulle man märka om en stor himlakropp, en planet, kom in i vårt solsystem?

Jag tänker närmast på vilka spekulationer och "bevis" för att "Planet X / Niburu" håller på att närma sig jorden. Om man söker på "Niburu eller Planet X" så finns där en del videor på youtube.

Om det nu var så, skulle inte denna planet störa andra planeters omloppsbanor eller på något annat sätt märkas, om det nu var så att man inte kunde se denna?

Annons:
Farwuq
2010-11-07 20:42
#1

Klart vi märker en sådan kropp även om albedo (ljusreflektionen) är nära nog noll och intet. Den stör de andra planeternas banor och den symetri som råder nu skulle försvinna. Om en kropp som Nibiru existerar så kan den inte ha särskilt stor massa.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[GunillaR]
2010-11-07 21:24
#2

Nej det har du ju rätt i. Ju större densitet desto större krafter som påverkar andra kroppar.

Kurina
2010-11-07 21:28
#3

En så stor himlakropp skulle ju inte obemärkt kunna slinka in i vårt solsystem. Om jag minns rätt så är det sagt att den skulle vara en brun dvärg. En brun dvärg är ca 75 gånger större än jupiter. Göm den om du kan. De här historierna om Nibiru började i och med att  arkeologen Zecharia Sitchin gav ut sin bok "Den tolfte planeten". Han fann en stentavla bland dom antika sumerererna och lyckades tolka skriften. Sen dess har det spekulerats vilt om planet X eller Nibiru som det skrevs om i stentavlan.

[GunillaR]
2010-11-07 22:58
#4

# 3 - Jo jag har sett väldigt många av videorna och även om domedagsprofeternas utsagor.

Om det nu är så att den finns i vårt solsystem, hur kan det vara då att vi inte märker av den? Och den borde ju ha synts av de satelliter som levererar bilder till bla a NASA.

Mark
2010-11-07 23:43
#5

Titta också på tråden om lagrangepunkterna. Ska försöka puffa denna.

Farwuq
2010-11-08 10:05
#6

#4

Märker av och märker av, det finns underligheter där ute. Bl.a. Uranus och Neptunus banor följer inte mönstret, för att inte tala om den lilla Pluto.

Om det existerar en större oupptäckt kropp så bör den vid perihelium befinna sig i de trakterna, dvs. möjligheten att den kommer in hit är nog väldig, väldigt liten.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[GunillaR]
2010-11-08 12:44
#7

# 4 - Hmm……….. ja då verkar det ju konstigt. Men varför är den inte upptäckt? Eller är den? (nu vaknade min konspiratoriska nerv)

Farwuq
2010-11-08 13:26
#8

#7

Inte upptäckt?
Tja det kan dels bero på att forskandet inte är prioriterat, vem vill betala forskarna för att sitta och leta efter en sådan kropp?
Sen har vi en annan trolig orsak. Nämligen det inte finns någon betydande kropp där ute värt namnet.

Om den vore upptäckt så tror jag nog att de äregiriga skulle vara kvicka att få namnge den. Man har ju inte hittat någon planet här i solsystemet sedan Neptunus dagar (1846).

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[GunillaR]
2010-11-08 13:47
#9

# 8 - Det har du ju rätt i. Du är så förnuftig Glad

Farwuq
2010-11-08 14:44
#10

#9

Jo, men så är jag ju också en drake.

FlörtTungan ute

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[GunillaR]
2010-11-08 16:58
#11

He he Flört

bea28
2010-11-09 23:16
#12

I Illustrerad vetenskap hittade jag en riktigt intressant artikel. Handlar bla om tunga kroppar som inkräktar i vårt solsystem, planeten X och en eventuell mörk tvillingstjärna. Riktigt intressant!

är man medlem på illvet.se kan man läsa artikeln här:

http://illvet.se/universum/universums-utveckling/solens-morka-tvilling

Upp till toppen
Annons: