Annons:
Etiketterasteroiderkometer
Läst 883 ggr
Mark
10/11/10, 8:54 PM

Chans att se en komet

Nu finns det möjlighet att titta på en komet. Den ska kunna ses med blotta ögat, men jag har inte sett den själv ännu.

Den heter Hartley 2, och kan ses från slutet av september till mitten av november. Nu står den över horisonten dygnet runt, så man kan se den när som helst, bara det är tillräckligt mörkt. Den rör sig under oktober från Cassiopeja till Kusken och vidare mot Tvillingarna. Leta med hjälp av en stjärnkarta reda på dessa. Man kan inte se att den rör på sig, man får jämföra med några dagars mellanrum för att se förflyttningen. Om man kan urskilja svansen utan kikare vet jag inte, men skulle knappast tro det. Allra närmast oss är den 20 okt, men då stör månen en hel del, så det är nog lättast att hitta den i slutet på den här veckan (v41).

God kometjakt!!

Annons:
Mark
10/11/10, 8:56 PM
#1

NASA-sonden "Deep impact" passerar nära kometen just idag, 11 okt.

medde
10/11/10, 9:11 PM
#2

Jaha nu ska man börja skruva ihop teleskopet,, men det blir nog ett sant nöje om man ska leta.  Lönen är ju bra betald om man hittar rätt på den

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

StefanW
10/11/10, 11:26 PM
#3

Hoppas man får tillfälle under natten att titta.

Stefan - Modellbyggare

sissie
10/12/10, 1:34 AM
#4

Då får man önska sig klara nätter utan moln.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Farwuq
10/12/10, 9:56 AM
#5

Jag har bara sett en komet (vad jag minns nu) i mitt liv. Det var Wests komet 1976.

Rynkar på näsan

länk till Wikipedia

Å andra sidan föddes jag med en stor komet på himlapällen.

Tungan ute

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

medde
10/12/10, 11:48 AM
#6

Nu när kylan kommer så kan vi ju hoppas på en finare och klar syn uppåt. Men som vanligt är den ju inte det man vill, när det att dags att rikta näsan upp

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Upp till toppen
Annons: