Annons:
Etikettstjärnor
Läst 2581 ggr
MarHai
2010-08-14 11:22

Vad var det här?

Inatt kl 01:00 skulle jag hem från en kompis. Vi gick ut på gårdsplanen och stod och beundrade den vackra stjärnhimlen. Flera stjärnfall såg vi. Något som även skrämde oss lite var något som gled över himlen, i storlek som en stark stjärna. Den åkte över himlen, men alldeles för långsamt för att vara ett stjärnfall. Och alldeles för fort för att vara ett flygplan. Vi såg den i säkert 10 sekunder innan den försvann. När vi upptäckte den så var den lika stor som en stor stjärna, men medans den gled över himlen blev den mindre och mindre tills den försvann. Vad kan detta ha varit?
Vi såg också flera ljussken på himlen, som blixtar. Hela himlen lystes upp flera gånger men vi kunde inte komma fram till var det var eller vart det kom ifrån.
Den tredje grejen såg jag när jag kom hem. Tittade ut genom fönstret och såg en stor stjärna lysa starkt. Sen började den lysa svagare och svagare tills den försvann. Sen började den lysa igen, starkare och starkare tills den var lika stor som i början. Så höll det på. Lyckades filma det, tyvärr väldigt dålig kvalité, sen är det väldigt skakigt eftersom jag inte hade stativet med.
Ska tillägga att hela tiden var den på samma ställe på himlen, flyttade sig inte någon gång.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Annons:
[stblues35]
2010-08-14 14:42
#1

Det kan ha varit en sattelit du såg?

StefanW
2010-08-14 15:52
#2

Eller kan de ha varit moln som delvis skymde sikten? Tunna moln högt upp kan ställa till det för ögat och få det att se ut som om det blinkar. Sattelit är också en variant!

Stefan - Modellbyggare

MarHai
2010-08-14 19:43
#3

Det var helt molnfritt. Funderar också om den saken som gled över himlen var en sattelit.
Men den jag filmade då? Vad tror ni om den? Den rörde sig inte alls under tiden jag tittade på den(minst en halvtimme).

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

StefanW
2010-08-14 20:04
#4

Det är nästan omöjligt att säga med säkerhet vad det var som du såg, när man inte var där själv! Det finns säkert en bra förklaring på vad det kan vara, där emot så tror jag inte på UFO.

Stefan - Modellbyggare

LosGinos
2010-08-14 20:35
#5

Förlåt.. Det var jag som spelade er ett spratt Skrattande.

Nej men har inte en susning om vad det kan vara.

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

[stblues35]
2010-08-14 21:46
#6

Det du filmade kan vara en sattelit..kan finnas moln lååååångt däruppe som skymmer sikten ändå fast du inte ser det själv..eller har jag fel om det?

Annons:
MarHai
2010-08-14 22:07
#7

Tycker ändå det låter lite långsökt med moln med tanke på hur jämt den försvann och kom tillbaka. Skulle vara roligt att få veta vad det var för något. Hade det varit en komet så hade den väl rört sig.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[stblues35]
2010-08-15 00:33
#8

Tjae kanske:) Om det varit en komet så hade det synts…

sissie
2010-08-15 01:04
#9

Det kan också ha varit meteoritregnet Persiderna som lekte på himlen. Om dem kan du läsa mer om i denna tråd. Persiderna syns på himlen just nu och är ett stort område med meteoriter. Den 12 augusti kunde man se som flest men man kan se dem ungefär en vecka till.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Mark
2010-08-15 12:08
#10

Tror nog mest på satellit, den som rörde sig alltså, men det är jättesvårt att säga säkert. "Blixtarna" kanske var meteorer ändå? Den "blinkande" stjärnan är svårast, det finns ju gott om stjärnor som varierar i ljusstyrka, men det brukar inte gå fullt så snabbt. Knappast en meteor om den stod mer eller mindre stilla. En komet rör sig inte så fort att man ser det (måste jämför med någon dag emellan i så fall), men bilderna ser inte så ut. Tänkbart är det nog iaf. Svansen kan vara mycket svår att se. Jag känner inte till att det skulle finnas en komet som är så ljusstark just nu.

Som sagt, jättevårt när man inte sett det själv! (Och kanske lika svårt då) Men en jättekul och intressant fråga var det!!

sissie
2010-08-15 12:12
#11

Men kan det inte se ut som om en meteor står stilla om den kommer rakt mot en? Någorlunda rakt i alla fall.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

StefanW
2010-08-15 13:31
#12

#11 ….då hade man nog flyttat på sig!

Stefan - Modellbyggare

Reby28
2010-08-16 23:00
#13

Helt klart en satellit, när man tittar noga upp mot stjärnhimlen ser man ofta flera stycken. Vissa har stilljus, andra blinkar, etc. Såg ungefär 5 st kvällen 12 aug. Vissa åker nästan skrämmande snabbt!

Annons:
medde
2010-08-16 23:02
#14

Jag instämmer nog med de flesta ovan mig, att det var en satellit.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: