Annons:
Etikettersolsystemetplaneterna
Läst 9395 ggr
LenaR
6/12/10, 11:48 PM

Vad väger månen?

Jag hajade till inför den här rubriken, Månen väger tyngre än solen.

Bojs skriver att månens dragningskraft spelar större roll för jorden, eftersom månen består av tyngre ämnen. Men väger månen också mer än solen? Någon som vet?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
Mark
6/13/10, 3:55 PM
#1

Tack för den spännande länken, och tack för en kul fråga. Vi får se vad jag kan bidra med. Glad

Först måste man reda ut skillnade mellan tyngd och massa (eller vikt). Gravitationen beror på massan/vikten, t ex av en himlakropp. Men även små föremål som en människokropp t ex utövar gravitation, men oerhört lite. Gravitationen är proportionell mot massan. En kropp med dubbelt så stor massa utövar dubbelt så stor dragningskraft/gravitation osv.

Solens massa (vikt alltså) är ca 2*1030 kilogram (en tvåa med 30 nollor efter), månens massa är ca 7*1022 kilo. Solens massa är alltså bortåt 100 000 000 gånger större än månens, och alltså lika många gånger större gravitation. Men gravitationskraften beror också på avståndet. Kraften avtar med kvadraten på avståndet säger man. Det betyder att om avståndet fördubblas så minska gravitationen till en fjärdedel (2*2). Ökar avståndet 10 gånger så minskar gravitationen till en 100-del (10*10). Därför betyder månens dragningskraft mycket mer än solens vad gäller t ex tidvatten.

Månen är mycket tätare än solen, väger alltså mer per kubikmeter. Om solen vore lika tät som månen, men fortfarande lika stor, skulle den påverka jorden ungefär lika mycket som månen, trots att den ligger så mycket längre bort. Det är detta som behandlas i länken i #0, och som kallas apparent diameter. Hoppas bara det aldrig inträffar, eftersom det skulle rubba alla jämviktstillstånd i solsystemet. Antagligen skulle jorden sugas upp helt av solen!

Kolla vikt, tyngd, massa på Wikipedia, det är viktigt att förstå skillnaderna som sagt! Den här länken kan också ge en del.

Mark
6/13/10, 3:57 PM
#2

Förresten har jag haft lyckan att en gång i tiden fått göra ett studiebesök på Onsala. Det var en upplevelse för livet, trots att det var länge sedan. medde, du kan väl ordna en studieresa dit för vår grupp? Flört

LenaR
6/13/10, 8:19 PM
#3

Jag misstänkte att Bojs satte rubriken för att lura läsarna… Flört

Tack för förklaringen, Mark! Skillnaden mellan tyngd och massa har jag tappat bort sen skolans fysiklektioner, så det var bra att få det uppfräschat.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

medde
6/13/10, 8:58 PM
#4

#2 Det vore något det:-)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: