Annons:
Etiketterrymdenuniversum
Läst 893 ggr
Mark
4/14/10, 3:37 PM

Rapport från en stjärnskådare

Nu har vi haft en rad med klara fina nätter. Hoppas det är fler som gjort som jag - utnyttjat dessa för att titta på stjärnhimlen. Jag har dessutom kunnat bo ute på landsbygden utan störande stadsljus osv, och med ganska fri horisont. Några sensationer har jag väl inte upptäckt, men många "gamla bekanta" har jag sett.

Bland planeterna har jag kollat Saturnus, Mars, Merkurius och särskilt Venus som syns så jättefint nu på kvällarna. Ja, Merkurius är jag inte riktigt bombsäker på att jag hittat, men nästan.

Bland stjärnbilderna kan man passa på att lära sig känna igen Lejonet.
Andromedagalaxen har jag sett, men den börjar komma för nära horisonten nu.
En annan vacker stjärnbild är Kräftan. Mars finns där nu de närmaste dagarna. På fredag kväll/natt kan man försöka hitta den vackra Bikupan (Praesepe). Den är då lätt att hitta eftersom den ligger alldeles intill Mars. Kolla mot söder eller sydväst, ganska högt upp. Bikupan är en öppen stjärnhop. Ser ut som en något suddig fläck, men i en vanlig kikare ser man att den består av massor av stjärnor. Det vi ser är hur det såg ut för 500 år sedan, eftersom den ligger just så många ljusår bort.

Ut och "skåda" nu innan våren blir alltför ljus!!

Annons:
Mark
4/14/10, 3:42 PM
#1

Måste lägga till att i slutet av april finns Venus - som är mycket lätt att hitta - väldigt nära min favoritstjärnbild Plejaderna. Ett gyllene tillfälle att bekanta sig med dessa skönheter också. Missa inte det!

StefanW
4/14/10, 4:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Det finns en sida med ett javaprogram (StarGazer) som man kan köra direkt i webbläsaren. Det visar hur stjärnhimlen ser ut vid en viss tidpunkt. Om man ställer in vilken bredgrad man bor på och anger tiden man vill titta så ser man vilka objekt som är synliga. Sverige ligger ungefär mellan 55-70 grader norr om ekvatorn (se bild nedan) Tiden skall anges i UT, det vill säga när vi har sommartid i Sverige så ligger vi två timmar före UT. Ställer man tiden i programmet på 20.00 så betyder det att klockan är 22.00 i Sverige när vi har sommartid, annars 21.00.

Sedan finns det ett program till som visar en interaktiv stjärnkarta där man kan se flera stjärnbilder på en gång och hur de förhåller sig till varandra.

Det var några tips. Testa och prova, hur kul och enkelt som helst!

Stefan - Modellbyggare

Upp till toppen
Annons: