Annons:
Etiketterrymdfartrymdfarare
Läst 1862 ggr
NaimaG
1/11/10, 10:50 PM

Spaceport Sweden

Kiruna kommer inte bara bli känt för sin järngruva utan också för Sveriges första rymdflygplats, nämligen Spaceport Sweden, som kommer vara en avgångsplats för Virgin Galactic för rymdturister.

Spaceport Sweden kommer flyga rakt upp i norrskenet för turister att se hur det omger farkosten och kommer så småningom också vara tillgänglig för vanliga människor. 

Virgin Galactic blir verklighet tack vare Sir Richard Branson som både har pengar och fantasi att sätta igång med rymdturism.

Grunden till detta projekt lades 2004 då Burt Rutan van Ansari X-priset på 10 miljoner dollar. För att få detta pris var man tvungen att skjuta upp en bemannad rymdfarkost till en höjd på 100 kilometer och upprepa det efter två veckor. Rutan hade ideerna och tekniken men det hade aldrig blivit av ifall det inte Microsoft, Paul Allen, lagt på ett stort bellop för byggnationen av det första rymdskeppet, Spaceship One. Efter att Rutan hade vunnit priset vände sig Branson till honom om att han skulle leverera det första rymdskeppet till Virgin Galactic.

En flotta på fem rymdfarkoster som alla rymmer sex passagerare och två piloter blev reslutatet, en investering som kostar mellan 250 till 350 miljoner dollar. Redan nu har 300 biljetter sålts.

Virgin Galactic kommer flyga flottan White Knight ut i rymden i 4000km/h.

Vill ni med?

Jag kan säga att jag skulle det när priset sjunker från 200 000 dollar till något rimligare.

Annons:
sissie
1/11/10, 10:57 PM
#1

Här är en tråd som medde skrev strax före jul om samma ämne.

Virgin Galactic

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

bluemary
1/11/10, 11:48 PM
#2

Min första tanke är säkerheten. Hur stor risk kan det vara att
det hela slutar i en katastrof ? Förstås svårt att veta men kan
de lämna några garantier om just säkerheten ?

NaimaG
1/12/10, 11:54 AM
#3

#1 hehe, hittade artikel om den i nyaste Illustrerade vetenskapstidningen därav tog jag upp det. Visste inte om den andra tråden, var inte medlem här då Flört

#2 Ja jag har tänkt på det här med återinträdet i atmosfären. Minsta maskinfel och farkosten kan falla och brinna upp innan den når marken. Men samma risk finns ju med rymdfärjor.

sissie
1/12/10, 5:40 PM
#4

Nopp, men det är helt ok att söka upp äldre trådar och pigga upp dem med lite nytt.Glad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

NaimaG
1/12/10, 6:19 PM
#5

#4 Jo men sökmotorn fungerar inte alltid för mig.

StefanW
1/12/10, 7:24 PM
#6

Kiruna är redan känd i rymdsammanhang sedan de bygge Esrange 1964 och den första uppskjutningen gjorde de den 19 november 1966. Anläggningen byggdes av ESRO (European Space Research Organisation) de bytte namn till European Space Agency. Ägandet av anläggningen gick sedan över till det nystartade Rymdbolaget (Swedish Space Corporation (som ägs till 100% av Svenska staten, dock har de inga myndighetsuppgifter längre)). De har även ett samarbete med FMV (Försvarets Materielverk) och hjälper till vid FMV´s provplats Vidsel. Att Spaceport Sweden skulle ligga på samma plats som Esrange kom på förslag 2007. ESA är också en stor kund på Esrange bl.a.

Stefan - Modellbyggare

Annons:
ElLobo
12/7/12, 1:09 AM
#7

Gör Kiruna till center för rymdturism

Vi arbetar aktivt för att stärka Sveriges konkurrenskraft inom bemannad rymdfart med målet att Kiruna ska hysa en av världens ledande rymdhamnar. Men nu behövs tydliga riktlinjer från regeringen för svensk rymdturism, skriver Betty Malmberg, Johan Johansson och Karin Nilsdotter.

Länk: Gör Kiruna till center för rymdturism

medde
12/9/12, 11:46 AM
#8

Tycker det är väl värt att vi visar upp oss. och tror på idéen att stärka oss inom detta.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

ElLobo
1/27/14, 9:19 AM
#9

Nedräkningen för rymdstaden Kiruna har börjat

Kommersiella rymdresor ligger bara runt hörnet. Företaget Spaceport Sweden satsar nu hårt på att göra Kiruna till en av de första rymdhamnarna i världen.

Länk: Nedräkningen för rymdstaden Kiruna har börjat

StefanW
1/27/14, 2:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
1/27/14, 2:34 PM
#11

😃

[Forummedlemmen]
2/2/14, 2:06 PM
#12

Jag tycker det är tråkigt att det dröjt så länge, med tanke på att rymdresandet startade under sent 1950-tal. Det ser ut att ha stagnerats.

Folk kan säga det är dyrt (även om detta är privat), men hellre lägga pengar på rymdresande än exempelvis kriga.

Upp till toppen
Annons: