Annons:
Etikettövrigt
Läst 1284 ggr
bluemary
2010-01-15 12:44

OT: Datafråga

Vänder mig till er först då svaren på forumet om datorer
får mig att slita mitt hår………
Men det hela känns lite akut.

Jag skriver ju på dessa forum (vilket mycket väl har
märkts i statistikenSkäms) och så har jag maivänner.
Men jag lägger aldrig in filmer, o s v, är alldeles för
korkad för det.

Jag har nu fått ett meddelande från Tele2 där det står:
Du har nu förbrukat mer än 90% av datavolymen som ingår i ditt abonnemang. Och så vill de att jag ska kontaka dom för betala för ytterligare 5 GB.

Är det normalt att få sådana här meddelanden ?
Min man plockar in massor, och vi köpte samma
datorer samtidigt, men han har aldrig fått något
sådant här. Är det hela ok ???? Tack på förhand !

Annons:
medde
2010-01-15 12:52
#1

Oj det här är jag inge bra på alls. men vet att det fins duktiga härinne på sajten, så jag både tror och hopas du komer få ett redigt svar under dag/kvällen

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

LosGinos
2010-01-15 13:07
#2

Utifrån detta antar jag att du  surfar på mobiltbredband?

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

bluemary
2010-01-15 13:51
#3

Yes Brian, det stämmer !

LosGinos
2010-01-15 14:21
#4

Okej. Det finns ju något som heter "datatrafik". Och varje gång du ska gå in på en sida, exempel aftonbladet så "laddar" du ner sidan i trafik. Och när det är Tele2 så har dom en maxgräns på hur mycket datatrafik man får ladda ner, som du sa. Att du fick ett meddelande om att du använt 90% av detta. Jag vet inte exakt hur mycket datatrafik som ingår i deras månad. Men om du laddar ner mer än säg att det är 20GB i månaden, så kommer ditt internet "stängas" av tills nästa månad, eller om du väljer att betala för 5GB till. 

Hoppas du förstår.

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

bluemary
2010-01-15 14:25
#5

Så du tycker att jag ska kontakta Tele2 och betala ?

Får du också sådana här meddelanden ?

LosGinos
2010-01-15 14:29
#6

Jag använder inte tele2. 
Om du inte vill att ditt internet tillfälligt ska stängas ner så, ja det tycker jag du ska, vill ju inte sakna dig för mycket :D!

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

Annons:
bluemary
2010-01-15 14:51
#7

#6 Tack snälla för ditt fina svar, blev jättegladGlad

Är på gång att köpa en ny dator. Den här är helt hopplös.
När jag skriver här inne på forumet så får jag börja om från
början ungefär 10 ggr/dag utan att överdriva.
Det tar några minuter att komma in på varje sida.
Att se filmer på YouTube går inte, det hela sitter fast.
Fastnar även här och får därför börja om.
Får meddelanden om att jag blir utloggad efter ungefär
5 min, och får då hålla på med att försöka komma tillbaka,
och det tar tid.

Jag har lämnat in datorn, de bytte moderkortet.
Jag har ringt till Tele2 support, men det hjälpte inte.

Som sagt, så här håller det på hela tiden. Och så detta
meddelande.

Skulle du lämna in datorn igen eller köpa en ny ?

Det blev mycket frågor om min datorSkäms men det
känns lite panik just nu, är så glad i detta forum och
vill göra allt för att få vara kvar bland er.

LosGinos
2010-01-15 15:07
#8

Oftast när dina "GB" (Giga Bytes) tar slut sänker dom din hastighet på ditt mobila bredband från 7,2 eller vad du har till 0,2 vilket gör det omöjligt att surfa ^^. Om du nu inte fyllt på med 5GB extra ^^

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

bluemary
2010-01-15 15:24
#9

Tack snälla Brian för svar !

Det här inlägget skriver jag för tredje gången, de andra var med
blå bakgrund, större bokstäver, inga smilyes och så satt jag
fast. Nu så blir det bara en vit ruta för smilyes…..#%¤/¤
Ursäkta !
Köpte ju datorn för exakt 1 år sedan och har haft dessa problem
så gott som hela tiden.

Jag lyder ditt råd Brian, litar på dig ! (en glad smiley här !)
Jag ringer och betalar.

Men, en liten, liten sista fråga, var, på ett ungefär, det är ju
svårt med olika datorer, ser jag hur stor diskvolym jag har ?

Tusen tack på förhand !

LosGinos
2010-01-15 15:27
#10

Högerklicka på din hårddisk som du hittar i den här datorn ^^

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

bluemary
2010-01-15 17:22
#11
sissie
2010-01-15 23:13
#12

Till dess att dina smileys fungerar igen så kan man göra som man gjorde innan smileys kom.

:) glad

;) blinkning

:( ledsen

:D jätteglad

:o förvånad

XD Gapskrattar/skriker

Dom allra flesta förstår dem också som smileys.Glad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

LosGinos
2010-01-15 23:24
#13

Japp, det är ju sådana jag använder hela tiden, orkar inte använda dom som finns (a) 

**(a) = Ängel 
**

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

Annons:
bluemary
2010-01-15 23:31
#14

Tredje gången gillt hoppas jag, det bara försvinner……..

Tack snälla, jag har verkligen saknat dessa smileys då de
är så lätta att lägga till om man känner att något kan miss-
uppfattas. Inte vill man uppfattas som sur när man egentligen
skrattar åt det hela.

Så ännu ett tack !   :)

LosGinos
2010-01-15 23:47
#15

För all del :)

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

Upp till toppen
Annons: