11. Stjärnor

Vilken stjärna?

2009-10-09 23:09 #0 av: KaptenElin

Nu har jag gått runt i flera dagar och undrat vad det är för ljusstark stjärna som lyser i öster (möjligtvis lite åt det södra hållet). Mig tycks det vara den starkaste stjärnan av alla - den syns redan ganska tidigt, när inte så många andra stjärnor syns än.

Vet ni vad det är för stjärna?

Anmäl
2009-10-09 23:45 #1 av: Farwuq

När är det, på morgon eller kväll?

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2009-10-09 23:47 #2 av: Farwuq

Troligen är det Jupiter om det är på kvällen.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

Anmäl
2009-10-09 23:48 #3 av: KaptenElin

Kväll är det jag har sett den...

Sitter och kollar på en stjärnkarta nu... Kan det vara Aldebaran?

Anmäl
2009-10-09 23:52 #4 av: KaptenElin

Där jag läser står det: höst/förvinter - jupiter påväg ner i sydväst. Men jag ser ju stjärnan i öst (eller sydöst).

Anmäl
2009-10-10 13:27 #5 av: Mark

Gissar också på Jupiter, en planet alltså. Den syns så fort det blir mörkt lågt i sydost eller sydsydost. Senare lite högre i söder och går neri sydväst runt midnatt.

Aldebaran är inte så dum gissning, men den står lite högre och är inte fullt så ljus. Den ingår i Oxens stjärnbild och är övre vänstra stjärnan i ett slags "V" (oxens huvud) med ca 5 stjärnor. Du hittar den ovanför och till höger om Orion om du känner till den stjärnbilden.

Anmäl
2009-10-10 18:38 #6 av: nera

Och jag som trodde Aldebaran bara var ett nick härinne på ifocus...Flört

Nu vet jag att det är ett stjärnnamn också Glad

Anmäl
2009-10-10 21:30 #7 av: KaptenElin

Tack så mycket! Jag visste inte alls att Jupiter syntes så tydligt! Vad spännande!

Anmäl
2009-10-10 22:26 #8 av: Farwuq

Länk

Lite om Aldebaran det celesta objektet, inte "nicket".

Tungan ute

Anmäl
2009-10-11 13:14 #9 av: nera

# 8 Skrattande

Anmäl
2009-10-11 19:59 #10 av: medde

#8 Lustig kurre där:-)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥ 

Anmäl
2009-10-11 21:19 #11 av: Farwuq

Tur att Aldebaran inte läser här.

Flört

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.