Annons:
Etiketterböckerfilm
Läst 1151 ggr
medde
2009-06-05 22:00

Länk från ESA:s sida

Gör ett besök på Kourou, det är faktiskt en mycket kul länk och värd ett besök. Länken ligger inne hos ESA

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
leo-
2009-06-05 22:19
#1

Ett tips :Gå med i Främlingslegionen så har du ev möjlighet att se den live på nära hållGlad

Har för mig att jag läst att dom sköter säkerheten där (och då tycker jag synd om dom som försöker sig på något)

medde
2009-06-05 23:16
#2

#1 Ok får väl söka mig dit, hmm var tar jag vägen?? Hur söker jag?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
2009-06-05 23:29
#3

Detta skulle vara en intressant plats att besöka om man kunde Glad

Men främlingslegionen tror jag nog att jag avstår…

leo-
2009-06-05 23:39
#4

Dom finns i Frankrike

Mycket och  men klarar man det så är man ingen som folk vill bråka med

Nu kommer det en kuriosa grej igen

Läst i Illustrerad vetenskap

och nu hittad igen på Wikpedias svenskspråkiga sida 090506

Främlingslegionen blev omtalad efter strider i Mexiko den 30 april 1863. En liten infanteripatrull på 62 meniga och 3 officerare ledda av kapten Danjou anfölls av 3 bataljoner mexikanskt infanteri och kavalleri och tvingades försvara sig vid Hacienda Camerone. Trots det hopplösa läget slogs de nästan till siste man. Danjou sårades dödligt och hans sista män gjorde ett sista desperat utfall med bajonetter. När mexikanarna krävde att de sista tre överlevande skulle ge sig bad de att få ge sig hem och att ta med sig fanan och den döde Danjous kropp. Den mexikanske befälhavaren blev så imponerad att han utbrast: "Detta är icke män, detta är djävlar" och gick med på förfrågan. Denna händelse firas av Främlingslegionen med en minnesdag och man tar då fram kapten Danjous löshand i trä.

medde
2009-06-05 23:51
#5

Tror det kan vara för mig, men jag har alltid gillat dom som har mottot: SEMPER FI. Det fin sju så mycket vackra pojkar där,,,,,,,,,,

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
2009-06-05 23:58
#6

Har sett en och annan film om dessa killar

De verkar vara både    och   

Annons:
leo-
2009-06-05 23:59
#7

En sak som stod i tidningen var att dom var 5 st som anföll ett par hundra

Hjärntvättade, dom lever bara för Legionen men ändå lite imponerande

Ett litet avstick från ämnet men sånt som finns i denna skånings huvud lååångt in. gillar militärhistoria kanske ni förstår (men inte så att det tar upp hela mitt liv )

Som Nera sa det skulle vara skoj att besöka nåt sånt här ställe nångång

medde
2009-06-06 00:07
#8

#7 Hänger på leo!!!Dom var ju så som nera sade. Hänger med hurrööö,,,,,

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
2009-06-06 00:09
#9

Hi hi leo, då kan du och min gubbe ta varann i hand. Han är också militärhistoriker ända ut i fingerspetsarna.

Hörde någonstans att de fick ha fruntimmer på rummen? Stämmer det? Fanns det är väl på deras fritid?

nera
2009-06-06 00:14
#10

Nu säger medde i telefonen till mig ( hon står och röker just nu så hon har inte tillgång till sin  Websurfer…att hennes bror är en f d yrkesmilitär i Svea Livgarde I 1.

Sen har hon en fråga till dig leo och den går såhär:

Finns det ett uttryck istället för MAYDAY? Typ "ping ping" eller "pong pong" inom flyget?

Hoppas du vet leo. Svara medde snart

leo-
2009-06-06 00:16
#11

Känner inte till pingping Skrattande 

9 DET visste jag inte men inte förvånande

t o m tyskarna hade bordeller i dom bättre lägrena. för ´tjänstefolk' som skötte sig. 

Missförstå mig rätt när det gäller ordet bättre. Det fanns ju uppsamlingsläger innan dödslägrena

medde
2009-06-06 00:22
#12

Thjoooo Jag har hittat det.Panpan hette det. Lägger in ett citat från wikipedia om just detta Pan-pan annrop:

 pan-pananrop, som till exempel på sjöfartsbandet kanal 16 VHF (156,8 MHz). Nödsignalen syfte är att begära företrädesrätt på kanalen, dvs andra radiostationer skall avbryta sin trafik och lyssna på efterföljande nödmeddelande

Länk Wikipedia

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
2009-06-06 00:24
#13

Lägger in en direkt länk om just PAN-PAN anrop: Länk

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
leo-
2009-06-06 00:26
#14

jaha man har det när man glömt tanka t ex Skrattande

medde
2009-06-06 00:32
#15

Ja men även för både flyg och båt. Men var lite kul att jag hittade på detta,så jag mindes rätt om att det här fanns om PAN-PAN. nera skrattade så gott då jag frågade henne om hon visste om detta anrop

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

leo-
2009-06-06 00:47
#16

så nu kommer detta att sitta innan för mitt pannben i evighet Skrattande

Tänk om det hade varit lika lätt i skolan när man gick där för 100 år sedan Cool

medde
2009-06-06 00:50
#17

Håller nog med dig leo.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: