Annons:
Etikettstjärnor
Läst 4271 ggr
Icna
2009-03-10 17:16

Använda teleskop?

Hej är ny här och tänkte fråga lite om ett teleskop jag fått låna.

Jag har aldrig använt ett teleskop och vet inte hur man gör och fick inte med mig någon intruktionsbok. Jag har lånat det väldigt länge och försökt använda det och det enda jag hittat med den är månen.

På teleskopet står det science tech, coated optics, dia = 76 mm, F = 700 mm, 3 x barlow lens.

Har ni några tips på hur jag använder teleskopet och vad jag kan titta på med det?

Hoppas inlägget hamna i rätt katergori nu.

Alla måste vi vara nybörjare någon gång ;)

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Annons:
Farwuq
2009-03-10 19:37
#1

Börja med att använda så låg förstorning som du kan till en början.

Kör t.ex. utan Barlow-lins. När du lärt dig att rikta in teleskopet rätt och ställa in skärpan, först då kan du börja gå upp i förstoring.

Det är inte lätt att hantera ett teleskop för en nybörjare, det är helt rätt att börja med månen. Lär dig hur man ställer in skärpan, vilken kan vara knivigt och känsligt. Ta sedan och titta på Jupiter, Saturnus eller Mars och gå sedan upp i förstoring, bli inte arg när du märker hur allt rör på sig och när du märker att planeten som du tittar på i 50x förstoring inte finns kvar när du går upp till 100x. Hav en ängels tålamod.

/Farwuq som läste astronomi på universitetet på 70-talet.

Flört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

nera
2009-03-10 19:58
#2

Välkommen hit Icna! Jag är inte alls rätt person att svara på din fråga, men jag vet att det finns andra härinne som kan, Du har ju redan fått ett bra svar av Farwuq i a f Glad

Farwuq
2009-03-10 20:04
#3

Åh, jag glömde att säga "Välkommen Icana!"

Förvånad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Icna
2009-03-10 20:08
#4

 Jag vill väldigt gärna se Saturnus ringar om det går, går det att se Jupiters öga med teleskopet jag lånat tror ni? Och tusensköns galaxen(tror jag det heter), det finns så mycket att se.

 Men hur vet jag vart planeterna finns, månen är ju inte svår att hitta, den är ju såpass stor.

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Icna
2009-03-10 20:09
#5

tack för välkommnadena! :)

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Farwuq
2009-03-10 20:19
#6

#4 

Ha inte alltför stora förhoppningar Icna.

Du kan med lätthet se ringarna kring Saturnus. Fläcken på Jupiter kräver mer, dels så ska Jupiter vara "vänd på rätt håll" och dels så ska luften vara väldigt klar stilla.

Att observera galaxer med teleskop blotta ögat är hart när omöjligt. För att kunna studera noggrant dem så ska man fotografera, för blotta ögat är det bara diffusa anonyma töcken. Alla de fina bilder du sett i skrifter är fotografier med ganska lång exponeringstid. För blotta ögat så ser man inte så mycket som man skulle kunna önska. Titta då istället på Plejaderna och sådant, de ger lite mer utdelning.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
medde
2009-03-10 21:16
#7

Välkommen Icna

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Luddesmatte
2009-03-10 21:44
#8

Är inte bekant med så små teleskop utan är mer van vid teleskop i storlek med hubbel och en del lite mer enorma stativ teleskop. Du kommer förmodligen kunna se någon form av saturnus med det teleskopet men jag skulle inte rikta mig in på det. I annat fall kan du alltid studera dem närliggande planeterna och månarna ifall du har koll på vilken bana på natthimlen dem ligger.

Icna
2009-03-10 21:54
#9

Jag vet att det inte är lika vackra färger i verkligheten som på bilder, men en gång för ett par år sedan var jag på observatoriumet i slottskogen och där kunde man se galaxen eller det kanske var det du kallar plejderna, såg även Saturnus ringar och jupiters öga, men det var ju ett annat teleskop och mkt större, det är därför jag undrar om det jag lånat kan se dom också.

Jag är glad för det jag får se, spännande ska det bli ialla fall.

 Men jag vet fortfarande inte hur man "navigerar" på himlen, finns det någon bra sida eller så som kan ge vägledning, eftersom planeterna flyttar på sig har jag ingen anning om vart jag ska leta efter dem, och vad jag förstår är det olika lätt att hitta dem olika perioder. Vad kan jag titta efter nu och vart ska jag titta?

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Mark
2009-03-11 21:13
#10

Välkommen Icna!
Jag tycker du ska gå till biblioteket och låna en bok om astronomi och som innehåller stjärnkartor. En ganska lättanvänd bok är Astronomisk kalender för 2009. Där kan du läsa dig till vilka stjärnor, planeter och annat som går bra att se en viss dag eller vecka, och även hur du hittar dem.
Teleskop kan som sagt vara lite knepiga att ställa in, åtminstone om det är stort. Finns det inte en mindre kikare på sidan av själva instrumentet? Eller ett sikte av något slag? Börja i så fall med det och gör en grovinställning. Börja sedan som Farwuq säger med den lägsta förstoringsgraden och jobba dig uppåt.
Just nu är det fördelaktigt att titta på Saturnus. Den är uppe hela nätterna. Den står ganska lågt i öster till sydost på kvällen och ganska högt på himlen mot söder ungefär vid midnatt.
Venus kan du också se. Det är en ljusstark "stjärna" som du kan få syn på efter solnedgången, och ungefär där solen gått ner. Men skynda dig, för den kommer att synas sämre och sämre och "försvinna" i slutet av mars eller början av april. Du känner lätt igen den genom att den har "faser" ungefär som månen. Det kan man inte se utan teleskop.
Tänk på att alla planeter i stort sett följer samma bana på himlen som solen!
Titta gärna på en stjärnhop, varför inte Plejaderna! Man blir häpen över hur många fler stjärnor det finns än vad man ser utan teleskop! Plejaderna är lätt att hitta med hjälp av en stjärnkarta.
Leta efter den öppna stjärnhopen "Bikupan" med hjälp av en karta, den är fin. Leta också rätt på Andromedagalaxen, och tänk på hur långt bort den finns när du får syn på den. Inte alltför svår att hitta!
Och kolla förstås in Vintergatan! Det som bara ser ut som ett suddigt band består av massor av stjärnor egentligen. Vår egen galax, som vi alltså bor i!
Naturligtvis kan du hitta stjärnkartor på nätet också, t ex här
Lycka till! Hoppas på stjärnklara nätter!

Upp till toppen
Annons: