Annons:
Etikettersolsystemetplaneterna
Läst 1506 ggr
Mark
2009-02-14 20:00

Månens baksida?

MAn har ju fått lära sig att månen alltid har samma sida vänd mot jorden, och att det alltid varit så. Detta beror på tidvatteneffekten bl a. Ny forskning visar att detta kanske inte är helt rätt trots allt!
Läs artikel

Annons:
medde
2009-02-15 19:47
#1

Mmm Låter intresannt detta, måste in och se vad det är för bra du hittat Mark.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
2009-02-16 20:16
#2

Oj, detta hade jag missat! Ska genast gå in och kolla på det här.

medde
2009-02-17 10:34
#3

Hoppas du finner detta intressant nera!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
2009-02-17 12:41
#4

Ska kika in flera ggr eftersom det var på engelska. Men visst är det intressant.

Buuc
2009-02-17 21:59
#5

Jag som fotar Luna så ofta, jag brukar alltid undra hur hon ser ut på andra sidan. Den sidan som vi aldrig ser. Jag hade faktiskt tänkt fråga hur hon ser ut.
Men vad är detta? Menar dom att hon faktiskt roterar lite annorlunda, eller?

Kan någon kanske skriva en liiiten förkortning på svenska? Jag är trött, och de engelska orden bara smälter in i varandra ikväll.

Mark
2009-02-18 20:55
#6

Det gör jag gärna! men ber om lite tålamod - det är riktigt påställt just nu privat för min del (märks nog på aktiviteten eller snarare bristen på sådan)

Annons:
Mark
2009-02-18 22:03
#7

Idag sitter ju månen fast i jordens gravitationgrepp för att uttrycka det lite poetiskt Cool. Det de nya forskarna från Paris hävdar är att det inte alltid varit så, vilket man i allmänhet tror. Ja, inte riktigt "alltid", men sedan solsystemet var "färdigbildat".

Man har helt enkelt räknat antalet stora och gamla nedslagskratrar på månens östra resp västra sida och funnit att det är betydligt fler sådana på östra sidan. Egentligen borde det vara fler på västra sidan, som vetter rakt mot färdriktningen, men så är det alltså inte.

Detta förklarar de franska forskarna med att månen en gång utsatts för ett mycket kraftigt nedslag, en himlakropp på minst 50km diameter, som knuffade till månen ordentligt. Månen skulle ha kommit i svängning och så småningom tippat över och vänt andra sidan mot jorden.

Forskarna gissar(?) att detta skedde för 3,8 miljarder år sedan, och att meteoritens storlek var ca 570 km i diameter. Sedan dess har hon vänt samma sida till.

Förresten har jag för mig att månen faktiskt fortfarande wobblar lite, vilket betyder att vi kan se några % mer än halva månen.

På länken i #1 finns en bild av baksidan, Buuc!

Med reservation att jag läst fel och/eller inte fattat allt rätt!!!

Mark
2009-02-18 22:16
#8

Tja, ni behövde ju inte vänta så värst länge, eller…

medde
2009-02-19 11:27
#9

#8 Inte alls, detta gick ju hur fort som helst. Mycket intessant att få ta del av.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Farwuq
2009-02-19 15:15
#10

Så… är det den gamla baksidan som vi ser nu?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Buuc
2009-02-19 19:49
#11

Vilken bra översättning Mark! Precis så jag förstod! Vad intressant! Och jag har sett bilden, Luna är verkligen vacker från alla sidor! Man blir ju nästan avundsjuk.. Tungan ute

Tänk om hon kunde byta sida någon gång, så jag får fota lite olika vinklar. Men jag får väl nöja mig att sätta mig i en satellit och åka upp någon gång.

Mark
2009-02-19 20:12
#12

#10 Just det - gamla, dvs nästan 4.000 miljoner år sedan

#11 Det vore väl inte det sämsta - att åka dit menar jag! Annars kanske det funkar med vidvinkel??? Tungan uteFlört

mondeo
2009-02-19 20:26
#13

Om månen nu skulle vända andra sidan till, då blir ju baksidan framsidan och framsidan blir baksidan, vilken sida skulle jag då egentligen se? Nä, nu snurrar det.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Annons:
Farwuq
2009-02-19 20:28
#14

Klart att baksidan blir framsida och viceversa, dä skulle vi bara sitta och längta efter den istället.

Tungan ute

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Buuc
2009-02-19 21:14
#15

#12 I wish!

#13 Nej, nu får du inte göra mig förvirrad!

Upp till toppen
Annons: